Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Strategi untuk mengajar pelajar berbakat

2.  Pautan  :  http://www.helium.com/items/209365-strategies-for-teaching-gifted-and-talented-students
Artikel ini membincangkan tentang bagaimana penulis mengajar anak pintar cerdas. Dibawah ini adalah rentetan sebahagian catatan strategi yang digunakan.

Ketika anak saya berumur dua tahun dan boleh nama setiap bendera negara untuk setiap negara di dalam kesatuan pekerja hanya dengan melihat bendera, aku tahu ia memiliki kecerdasan di atas rata-rata. Apa yang saya tidak tahu adalah betapa banyak cabaran memiliki anak yang sangat cerdas akan menimbulkan.
Ketika aku hamil dengan dia, pertama saya, saya takut bahawa saya akan mempunyai anak cacat. Saya bekerja dengan anak-anak-anak cacat dan saya yakin bahawa bekerja dengan anak-anak-anak adalah cara Tuhan untuk mempersiapkan saya untuk memiliki anak keperluan khas. Ketika ia lahir dan dia baik-baik saja Aku menarik nafas berat lega dan bersyukur pada Tuhan.

Sekarang saya menyedari bahawa saya DO memiliki anak keperluan khas.
Hanya saja yang berbeza keperluan khas dari apa yang saya perkirakan. Seiring dengan menjadi sangat berbakat dan mempunyai tahap IQ jenius, anak saya juga mempunyai Autisme Spectrum gangguan disebut Sindrom Asperger. Untuk meletakkan cukup sederhana, dia sangat, sangat cerdas, tetapi ia tidak mempunyai akal sihat kadang-kadang dan dia mengalami kesulitan verbalisasi emosinya. Sekarang anak saya di kelas empat. Ia membuat tempoh gradasi A setiap Honor Roll. Dia menerima perkhidmatan khusus pull-keluar dan tetap di kelas pendidikan biasa. Dia menerima kurikulum diubahsuai untuk merangkumi baik keperluan yang lebih tinggi tahap pendidikan dan keperluan serba lambat karyanya.

Sebagai ibubapa, saya merasa baik diberkati dan takut dengan keperluan khas anak saya.
Dia sangat maju dalam matematik. Aku takut hari dia mula membawa pulang PR trigonometri dan terjebak pada masalah. Aku akan berguna untuk membantunya. Ini menggerunkan untuk memiliki seorang anak yang, dalam beberapa hal, lebih pintar dari diri sendiri.
 
Sedangkan untuk mengajar anak berbakat, saya telah belajar hal yang terbaik baginya adalah membiarkan dia membimbing saya. Saya tidak menolaknya kerana dia pintar. Dia adalah seorang pekerja serba lambat. Dia tahu barang-barang itu ke belakang dan ke depan, tapi ia memerlukan masa manis mendapatkan segala sesuatu yang dilakukan. Ketika saya mulai mendorong, dia menjadi frustrasi dan perhentian belajar. Ketika saya berundur dan membiarkan dia tahu apa-apa untuk bekerja pada kelajuan sendiri, ia mendapat nilai yang sangat baik.

Di kelas - Sangat anak-anak berbakat sering anak-anak sangat imajinatif dan kreatif dan fikiran mereka dapat berfungsi pada pesawat yang berbeza sekaligus.
Para guru di sekolah anak saya telah membangunkan jadual gambar untuk dirinya yang ditempelkan di atas mejanya. Kerana ia mempunyai kesulitan untuk tetap fokus pada satu tugas pada satu masa, ia telah jadual di sana untuk membuatnya pada tugas. Juga, banyak kejutan saya, gurunya mengembangkan sebuah sistem kecil yang hanya anak saya, guru dan aku tahu tentang. Dia menyimpan peranti kecil yang membuat decak keras di saku. Di semua kejujuran, itu digunakan untuk melatih anjing. Ketika ia mengajar atau bekerja di mejanya dan notis anak saya hanyut ke dalam dunianya sendiri, dia merogoh saku dan klik peranti. Dia, dan hanya dia, tahu klik yang baginya. Ini membawa dia kembali ke fokus dan guru tidak harus terus-menerus memanggil namanya di depan kelas dan menarik perhatian kepadanya. Ketika pelajar lain bertanya apa suara klik ini, dia bermain ini sebagai apa-apa, mereka menerima jawapannya dan bergerak semua orang di. Akhirnya anak-anak lain berhenti memperhatikan.

Membaca - Anak saya adalah pembaca setia dan benar-benar mencintai kata-kata tertulis.
Saya merasa bahawa, sebahagian, hal ini disebabkan oleh kenyataan bahawa saya menggunakan hal-hal lain ia mencintai, seperti bermain Nintendo, sebagai umpan untuk mendapatkan dia untuk membaca. Awal saya membuat sebuah peraturan yang ada untuk hari ini. Untuk setiap jam Nintendo ia ingin bermain, dia harus membaca selama setengah jam pertama. Selama sekitar satu minggu aku harus mengingatkan dia untuk membaca pertama, tapi sekarang, beberapa tahun kemudian, ia membaca semua waktu, Nintendo atau tidak. Dia tidak pernah cuba untuk menyelinap ke Nintendo tanpa melakukan membaca.
Kreativitas - Yang paling penting, saya telah belajar, untuk mengingati dengan anak-anak berbakat anda untuk tidak mencegah imaginasinya. Saya telah belajar cara-cara untuk bekerja di sekitar semua teman-teman khayalan dan permainan dan wonderlands. Sebagai contoh, anak saya dulu punya masalah besar dengan mengambil teman khayalan ke sekolah dengan dia. Gurunya akan memberitahu saya bahawa ia terjebak dalam dunia fantasi nya sepanjang hari. Jadi, saya mulai rutin daripada "dropping off" teman khayalan dan dunia mereka pada tanda berhenti di dekat sekolah. Pagi hari saya akan mengatakan, "Oke, di sini kita. Mari kita mengucapkan selamat tinggal pada ........" Kita akan pergi melalui senarai lengkap dari teman-teman dan kami akan meninggalkan mereka semua untuk bermain di tanda berhenti dan menunggu kami kembali. Pada akhir hari kami berpura-pura untuk membuka pintu kereta dan membiarkan semua rakan-rakan kembali masuk Kami akan menghabiskan sisa perjalanan pulang berkata "Halo" untuk semua teman dan bertanya satu sama lain bagaimana hari everyones 'pergi . Perlu banyak masa tambahan dan penglibatan (dan imaginasi) pada bahagian saya, tapi berhasil dan itu sia-sia. Kaedah ini membolehkan anak saya masih menggunakan imajinasinya dengan penuh, tetapi untuk belajar kapan itu dan tidak tepat untuk bertindak keluar fantasi.

Dalam sistem sekolah - Adalah tugas anda sebagai orang tua untuk tidak pernah melupakan bahawa anda adalah anak anda advokat terbesar dan paling penting.
Jika anda merasa seperti kanak-kanak berbakat anda menyelinap melalui celah-celah dalam sistem sekolahnya, tidak duduk oleh dan membiarkannya pergi. Jangan melompat ke kesimpulan drastik dan tiba-tiba cabut anak anda keluar dari lingkungannya dan menempatkan dia di sekolah khusus. Berikan sistem sekolah anda berada dalam kesempatan untuk memenuhi keperluannya. Anda mempunyai hak sebagai ibu bapa. Sopan dan tegas menuntut bahawa mereka dihormati. Panggilan untuk rapat dengan guru (s), kepala sekolah, kaunselor, dan semua kakitangan pendukung lain yang mungkin boleh membantu dengan keperluan anak anda. Aku belajar bahawa, ketika sekolah anak saya akan memberikan saya sebuah jawapan yang hanya tidak sesuai atau masuk akal, saya hanya akan memberitahu mereka, sangat baik, bahawa jawapan itu tidak cukup baik dan bahan-bahan yang diperlukan untuk pemeriksaan lebih lanjut. Akhirnya aku punya cara saya bila-bila masa tanpa perlu pergaduhan atau kehilangan rasa hormat dari fakulti.

Sebagai kesimpulan, tidak pernah meninggalkan pendidikan anak berbakat anda sepenuhnya kepada orang lain.
Ya guru profesional dan ya itu adalah tugas mereka, tetapi anda adalah guru anak anda terbesar. Anda mungkin tidak mempunyai kemahiran untuk mendidik dia dalam hal buku, tapi mendidik dia tentang kehidupan, dunia, menghormati, dan mencintai dirinya dan orang lain adalah hal-hal yang tidak dapat dijumpai di dalam buku.
 
Daripada artikel di atas kita dapat suatu rumusan bahawa tidak semua didikan ini terpada guru dan pengurusan sekolah, kita sebagai ibubapa boleh mencorak pengajaran pelajar pintar cerdas supaya mereka lebih menghargai kerana mereka lebih rapat dengan kita.

No comments:

Post a Comment