Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Strategi mengajar anak berbakat

1.  Pautan  :  http://www.brighthub.com/education/special/articles/35181.aspx


Artikel ini membincangkan kaedah yang berkesan dalam pengajaran pelajar pintar cerdas. Mengajar anak-anak berbakat merupakan cabaran bagi para guru. Ia sangat penting untuk struktur persekitaran belajar untuk anak-anak berbakat. Guru dapat memupuk kemampuan khusus anak-anak berbakat dengan menerapkan strategi pengajaran yang sesuai.

Sejumlah besar strategi yang sedia bagi guru untuk mengajar anak-anak berbakat adalah dimanipulasikan oleh mereka sendiri. Strategi-strategi pengajaran dapat merangsang proses pembelajaran bagi anak-anak berbakat adalah :-
  1. Seorang guru harus merancang persekitaran yang ramah anak di kelas yang merangkumi pelbagai aktiviti sehingga anak-anak berbakat boleh terlibat dalam kegiatan yang berbeza sesuai dengan minat dan pilihan. Guru dapat mengatur diri-memulakan kegiatan untuk anak-anak berbakat. Percuma ruangan gerak harus sedia. Guru harus mengembangkan sudut-sudut yang berbeza untuk kegiatan yang berbeza seperti untuk buku tambahan, seni, muzik, pantomim dll
  2. Strategi lain yang guru boleh digunakan untuk anak-anak berbakat adalah untuk membuat kumpulan-kumpulan kecil anak-anak berbakat dengan minat yang sama dan aktiviti. Anak berbakat bekerja lebih baik ketika mereka dikumpulkan bersama dalam bidang minat mereka. Pengelompokkan seperti anak-anak berfikiran dengan kemampuan sama menyediakan persekitaran yang produktif untuk belajar. Dalam ajaran kumpulan, anak-anak berbakat boleh berkongsi idea-idea mereka dengan satu sama lain, dan saling membantu.
  3. Guru perlu menggunakan self-directed belajar bagi anak-anak berbakat (iaitu memberikan kemerdekaan kepada anak untuk memilih topik yang menarik mereka. Hal ini akan membantu anak-anak berbakat untuk menjadi mandiri dan membuat keputusan.
  4. Guru harus melibatkan anak-anak berbakat di kegiatan outdoor yang lain selain dari buku-buku pelajaran mereka. Guru harus membantu anak-anak berbakat untuk merancang aktiviti-aktiviti yang akan mencabar keupayaan mereka. Ini akan membantu untuk memelihara fikiran anak-anak berbakat untuk berfikir dan mencipta idea berita. Anak berbakat harus diminta untuk menggunakan bahan-bahan terlebih dahulu untuk mencari topik yang menarik.
  5. Guru dapat mengatur kegiatan pengayaan untuk anak-anak berbakat. Kegiatan Pengayaan boleh merangkumi lawatan lapangan, perjalanan ke pameran ilmu dll
  6. Guru dapat menetapkan seminar untuk anak-anak berbakat di topik yang tidak termasuk dalam kelas. Hal ini dapat membantu anak-anak berbakat untuk belajar tentang topik yang berada di luar kurikulum standard.
     
Artikel baik untuk para guru dan ia perlulah dijadikan sebahagian panduan untuk mengajar pelajar pintar cerdas supaya ia dapat meransang mereka ke arah yang lebih baik dan boleh mencapai kecemerlangan akademik dan sahsiah pelajar.

No comments:

Post a Comment