Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Mengajar Anak Muda Berbakat di Kelas Biasa

3.  Pautan  :  http://www.hoagiesgifted.org/eric/e595.html

Artikel ini membincangkan bahawa tidak semua pelajar berbakat dapat belajar di sebuah kelas khas. Ini adalah kerana persekitaran dan taraf hidup adalah berbeza. Kita juga tidak boleh lari daripada karenah birokrasi dalam pemilihan pelajar pintar. Mengenali bakat dan mengasuh pada anak-anak ini merupakan cabaran penting untuk pendidik. Sekolah perlu untuk merespon keperluan pendidikan mereka sebelum kemampuan mereka berkurang atau menjadi kurang dikenali kepada mereka yang dapat melakukan sesuatu tentang mereka.

Bakat pada anak-anak merujuk terutama untuk "hal dewasa sebelum waktunya," tahap cepat pembangunan di satu atau lebih alam.
Untuk beberapa orang, bakat adalah murni akademik dan bererti, misalnya, bahawa seorang anak mendapatkan semua A di sekolah. Anak itu mungkin berbakat, bersama dengan anak-anak-anak yang, pada usia 3, boleh mengukur sampai 100 atau membaca buku, atau memilih nada di piano. Tapi bakat lebih dari mengembangkan kemahiran lebih cepat atau akan melalui tahap perkembangan dahulu. Anak-anak berbakat sangat ingin tahu, menghasilkan aliran yang malar soalan, belajar dengan cepat dan mudah mengingat, dan berfikir tentang dunia berbeza daripada rakan-rakan usia mereka. rasa ingin tahu yang kuat mereka mungkin membuat mereka mengalami kesulitan, terutama ketika mereka cuba untuk mencari tahu bagaimana sesuatu bekerja. Mereka mungkin mempunyai paras tenaga yang super tinggi namun sangat sensitif dan perfeksionis. Anak-anak berbakat berisiko kebosanan, kekecewaan, dan depresi. Mengenali bakat adalah penting kerana untuk bertahan, bakat perlu memelihara.
 
Mengenalpasti Bakat
 
Sekolah sering menghindar dari campur tangan awal justeru itu kerana cabaran pengenalan, dan kerana penilaian awal sering tersasar sebenarnya bakat anak. Cara yang paling berkesan untuk mengenali dan mengenalpasti bakat adalah dengan menggunakan pelbagai pendekatan selama jangka waktu. pembangunan fizikal, sosial, dan kognitif cepat dan pembolehubah pada anak-anak. Kognitif dan kemahiran motor datang tiba-tiba: satu saat kemahiran tidak boleh diamati, maka tiba-tiba muncul. Untuk alasan ini, ujian boleh bekerja pada satu masa dan tidak pada yang lain. Sebuah gambaran yang lebih lengkap bakat pada anak berbakat muda akan melibatkan pengamatan perilaku dan kemampuan verbal dalam tetapan kelas yang berbeza, maklumat anekdotal dari orang tua, dan produk anak (karya seni, diagram, penemuan, bangunan lego, cerita-bertulis atau diberitahu).
 
Tingkahlaku Berbakat. 

Salah satu cara untuk mula mencari anak-anak berbakat adalah fokus pada berbagai tingkahlaku yang terjadi dalam perbualan sehari-hari, kegiatan, dan tanggapan terhadap peluang belajar dalam dan di sekitar kelas. Ini adalah senarai ciri-ciri umum di empat berbakat-, lima, dan enam tahun usia:
  • mengungkapkan rasa ingin tahu tentang banyak hal
  • mengajukan soalan bijaksana
  • mempunyai kosa kata yang luas dan menggunakan struktur kalimat yang kompleks
  • mampu mengekspresikan diri dengan baik
  • menyelesaikan masalah dengan cara yang unik
  • mempunyai ingatan yang baik
  • menunjukkan bakat luar biasa dalam seni, muzik, atau drama kreatif
  • menunjukkan imaginasi terutama asli
  • menggunakan hal-hal yang dipelajari dahulu dalam konteks baru
  • yang luar biasa mampu hal ketenteraman awam di urutan logik
  • membincangkan dan menghuraikan idea-idea
  • adalah pembelajar cepat
  • keinginan untuk bekerja secara independen dan mengambil inisiatif
  • pameran wit dan humor
  • mempunyai rentang perhatian terus-menerus dan bersedia untuk bertahan pada tugas-tugas yang mencabar
  • menunjukkan bakat dalam mengarang cerita dan mengatakan kepada mereka
  • tertarik untuk membaca.
Sejak sekitar 80% daripada penduduk dapat mengenali bakat anak-anak mereka dengan usia empat atau lima, jalan pintas untuk mencari para pelajar ini adalah untuk berunding dengan ibubapa. Mereka telah menghabiskan berjam-jam setiap hari dengan anak-anak-anak mereka selama beberapa tahun berturut-turut, mengamati mereka dengan ketat dan berinteraksi dengan mereka dalam pelbagai konteks. Guru dapat mulai memanfaatkan sumber ini dengan menulis surat pendek pada awal tahun memperkenalkan diri, menjelaskan tujuan untuk tahun ini, dan menanyakan soalan-soalan khusus tentang kekuatan anak-anak, gaya belajar, dan kepentingan. Kemudian, mereka dapat mengembangkan sistem untuk berkongsi maklumat dan wawasan sebagai tahun berlangsung.
 
Portfolio hadir pilihan lain untuk pencarian bakat di dalam kelas. portfolio adalah kumpulan produk (misalnya, tugas, lukisan, gambar, cerita, pengamatan) dari sekolah, rumah, atau pusat komuniti. Ini adalah repositori dari apa yang anak telah dilakukan atau boleh lakukan. Kategori prestasi dan kemampuan boleh merangkumi hal-hal yang berikut: penggunaan bahasa; peringkat soal siasat; strategi penyelesaian masalah, kedalaman maklumat; luasnya maklumat; kreativiti; fokus pada atau penyerapan dalam tugas; minat yang mendalam dalam soalan eksistensial dan rohani ; diri penilaian; keutamaan untuk kompleksitas atau hal-hal baru, kemampuan untuk mensintesis, menafsirkan, dan membayangkan. Portfolio memberikan penilaian otentik. Dilakukan selama suatu tempoh masa yang panjang, bukti-bukti tersebut berharga dalam menentukan rencana pembelajaran, khususnya untuk anak-anak di TK sampai kelas tiga. Kedua-dua orang tua dan guru boleh menggunakan portfolio untuk mengenalpasti bakat dan dokumen perkembangannya dari masa ke masa. Prinsip-prinsip umum untuk Pengajaran Muda Berbakat Banyak Anak sekolah hari ini telah memilih untuk melayani penduduk pelajar berbakat mereka dengan membolehkan para guru untuk memberikan alternatif pendidikan bagi mereka dalam kurikulum yang ada dan di kelas reguler. Ada sejumlah strategi praktikal guru dapat menggaji untuk memberikan pelajar berbakat muda cabaran dan stimulasi yang mereka perlukan tanpa overburdening diri dengan banyak bekerja tambahan.

Menciptakan lingkungan belajar pelajar.
Salah satu langkah pertama yang perlu dipertimbangkan ketika memenuhi keperluan berbakat muda adalah persekitaran kelas.
kelas perlu menjadi tempat di mana semua anak dapat dengan mudah terlibat dalam kegiatan dan projek-projek di peringkat mereka sendiri dan kelajuan. Berikut adalah beberapa cadangan untuk merancang sebuah kelas yang ramah anak:
  • mencipta ruangan yang mengundang penyelidikan (gambar, buku, kawasan untuk muzik, seni, dan pelbagai bahan);
  • menggunakan Arahan matematik berhubung bidang isi;
  • membuat berbagai macam bahan yang sedia;
  • menetapkan pusat kegiatan untuk projek yang diprakarsai sendiri;
  • mempunyai tetapan tempat duduk yang fleksibel;
  • tawaran yang menarik, pilihan aktiviti yang berkaitan dengan pelajaran bagi pelajar yang menyelesaikan pekerjaan lebih awal;
  • berubah-ubah suasana bilik melalui muzik serta peluang bagi gerakan kreatif, pantomim, menari, menyanyi.
Mengembangkan pusat-pusat pembelajaran boleh menyokong pembelajaran yang kreatif dalam persekitaran kelas. Sebuah pusat linguistik, misalnya, boleh mempunyai pelbagai buku, kamus, majalah, buku cerita wayang watak, huruf magnet dengan papan, teka-teki silang, permainan huruf, dan perisian komputer untuk pengolah kata dan menulis cerita.

Kumpulan kerja adalah umum di prasekolah melalui kelas primer.
Untuk pelajar berbakat, cluster kumpulan, di mana empat atau lima anak-anak berbakat bekerja sama, memberikan situasi yang paling produktif untuk belajar. Pengelompokan anak-anak harus selalu meningkatkan kekuatan pelajar, dan jenis-jenis kumpulan yang dibentuk (berstruktur, terbuka, kreatif, divergen, berasaskan kandungan, dll) harus muncul dari tujuan pembelajaran yang ditetapkan untuk setiap kegiatan kelas. Berikut adalah beberapa panduan untuk menetapkan kumpulan-kumpulan kecil:
  • Menyediakan pelbagai. Menawarkan kesempatan bagi anak-anak untuk bekerja dengan pelbagai pelajar dikumpulkan berbeza (kepentingan, tingkat kompleksitas tugas, motivasi).
  • Tawaran pilihan. Bila mungkin, biarkan anak-anak untuk memilih pasangan kumpulan dan topik dan membantu dalam merancang projek dan format mereka.
  • Buat Peraturan asas. Bincangkan dasar Peraturan dengan anak-anak-anak. Peraturan untuk perbincangan mungkin termasuk: jika anda tidak boleh sepakat tentang apa yang perlu dilakukan, cuba lebih dari satu gagasan; bergiliran berkongsi idea, mendengar orang lain dalam kumpulan anda, membuat usaha anda yang terbaik, membantu antara satu sama lain, jika anda tidak memahami atau setuju, membicarakan hal itu dengan kumpulan anda, mendapatkan bantuan guru jika anda memerlukannya.
  • Penilaian pelajar secara individu. Di akhir kerja kelompok, adalah penting untuk menilai mereka secara individu. Evaluasi (penguasaan ujian, portfolio, senarai, tanggapan lisan, gambar, komposisi bertulis, dll) harus memberi tumpuan pada pembelajaran individual bukan pada bagaimana pelajar menyumbang kepada kumpulan.
  •   Mampatan kurikulum. Sebuah strategi yang telah terbukti untuk melayani anak-anak berbakat muda di kelas reguler adalah untuk kompak-proses penekanan yang penting sehingga mereka boleh maju luar bahan-bahan yang mereka sudah menguasai. Kebanyakan guru mencipta sistem ujian dan pemerhatian untuk menentukan tahap penguasaan anak-anak. Ada beberapa pilihan untuk pemadatan. Salah satunya adalah untuk membolehkan anak-anak berbakat untuk memilih aktiviti (tidak berkaitan dengan bahan-bahan yang dibahas di kelas) yang sangat menarik perhatian mereka. Yang lain adalah untuk merancang sebuah kegiatan yang berkaitan dengan pelajaran saat ini yang mencabar bakat mereka. Agar amalan ini untuk bekerja dalam jangka panjang, guru perlu untuk merancang beberapa jenis kontrak belajar (ditandatangani oleh kedua-dua anak dan guru) yang mengatur kegiatan atau projek yang dipilih, keadaan untuk penyelesaian mereka, dan hasil. Guru kemudian boleh membantu mereka mencari sumber baik di pusat belajar dan perpustakaan.
  • Masukkan berfikir kreatif. Cara lain untuk melayani anak-anak berbakat muda di kelas reguler adalah untuk menggabungkan pemikiran kreatif dan aktiviti dalam sehari-strategi pengajaran yang menguntungkan pelajar lain juga. Anak-anak kecil terutama menikmati "bagaimana jika" soalan untuk merangsang cara-cara baru dan alternatif eksplorasi subjek atau tema. Sebuah kajian tentang hutan hujan, misalnya, boleh membolehkan seorang anak dengan bunga di cicak menjadi cicak untuk satu hari. "Bagaimana jika anda benar-benar hidup bunglon di hutan hujan? Apa yang paling anda nikmati tentang menjadi satu? Mengapa?" Kegiatan boleh merangkumi mengumpul fakta-fakta baru tentang bahawa haiwan untuk tujuan cerita menirukan, potret diri (yang anak kemudian menjelaskan setelahnya), atau cerita yang ditulis (atau didikte). Guru dapat menyokong kegiatan ini dengan mengajukan soalan dan menyarankan media yang berbeza dan sumber daya untuk eksplorasi imajinatif mereka.
Brainstorming dengan anak-anak-anak berbakat dalam apa jenis projek yang boleh mereka lakukan juga dapat menghasilkan idea-idea guru mungkin tak pernah berfikir dari pada mereka sendiri. Titik dari brainstorming adalah untuk mengajar anak-anak pada usia awal untuk memikirkan hal yang berbeza yang dapat mereka lakukan dengan maklumat yang telah mereka pelajari. Apa yang akan mereka ingin lakukan dengan itu? Apa lagi yang boleh mereka tahu? Bagaimana mereka ingin mengungkapkan apa yang mereka tahu? Kegiatan boleh berkisar (bergantung pada umur dan kemampuan pelajar) dari pembuatan peta kajian naturalis kehidupan haiwan, enactments dramatik, gerakan kreatif, projek seni, dan percubaan sains. Di sinilah 'pemahaman pelajar guru kekuatan unik menjadi penting dalam menyediakan aktiviti pembelajaran yang tepat. Sebuah kelas TK baru mulai menjelajah nombor mungkin sangat membosankan untuk seorang anak berbakat artistik yang sudah tahu bagaimana menghitung sampai 50 dan mengenali nombor-nombor ini kerana melihat. Seorang guru yang memahami bakat anak boleh menawarkan dorongan untuk melakukan projek seni yang melibatkan tema nombor (misalnya, menggambar objek atau haiwan dalam kelipatan, kemudian menghitung mereka, membuat desain dari angka, menjelajah hubungan antara angka melalui seni, dll ). Ini integrasi bidang subjek juga membuat belajar mungkin dalam pelbagai arah dan membolehkan anak-anak muda untuk mengembangkan bakat dalam bidang kandungan yang berbeza.
 
Menilai dan mendokumentasikan Pembangunan
 
Seperti pengenalan, penilaian harus selalu dilakukan. Guru boleh menggunakan ujian, tugas kelas, pemerhatian, wawancara formal, rundingan dengan ibubapa, dan portfolio untuk mengadar bagaimana anak-anak lakukan. Namun, mereka hanya bermakna jika dilakukan berulang-ulang dari masa ke masa dan dalam pelbagai kegiatan kelas dan projek. Dengan cara ini, guru memperoleh pemahaman yang lebih komprehensif bakat pelajar dan dapat mencipta peluang belajar lebih banyak bagi perkembangan mereka.
 
Secara keseluruhannya dapat disimpulkan bahawa :-
 
Pengenalan dan campur tangan awal sangat penting untuk pertumbuhan dan perkembangan anak-anak berbakat muda. Dilengkapi dengan strategi pengajaran praktikal dan sumber daya kreatif, guru kelas berada dalam kedudukan yang unik untuk memajukan bakat mereka dalam persekitaran yang merangsang pemikiran asli dan penemuan. Sebuah kepekaan terhadap keperluan khusus anak-anak berbakat muda boleh membuat perbezaan yang signifikan terhadap pembangunan masa depan mereka dan kebahagiaan.

No comments:

Post a Comment