Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Sunday, April 3, 2011

Strategi pengajaran untuk guru kanak-kanak pintar cerdas

5.  Pautan  :  http://www.brighthub.com/education/special/articles/25516.aspx
Dalam artikel ini membincangkan beberapa strategi pengajaran . Anak berbakat dapat menjadi beberapa pelajar yang paling menarik untuk ada di kelas anda, tetapi mereka juga dapat beberapa yang paling mencabar. Menjadi seorang guru pelajar berbakat boleh menjadi luar biasa dan cuba. Dengan strategi belajar mengajar baru anda boleh membuat mengajar peserta didik berbakat baik menarik dan menyenangkan.

Pengajaran Pelajar Berbakat

Mengajar anak berbakat boleh datang dengan kedua-dua di kelas masing-masing dan setiap hari. pelajar berbakat adalah anak-anak yang akan merangsang anda sebagai guru dan juga boleh menyebabkan cukup sedikit kesedihan. Mereka mempunyai keperibadian yang berbeza jauh dari banyak anak-anak lain di kelas anda dan walaupun mereka adalah pembelajar yang sangat baik, sebagai guru, anda masih perlu memiliki seperangkat strategi mengajar yang berbeza untuk menjaga kekacauan keluar dari kelas anda dan urutan itu. Ini adalah beberapa strategi pengajaran untuk guru dengan pelajar berbakat.

Pengajaran pengajaran 1: Memahami Ciri-ciri Pelajar Berbakat

Langkah pertama ialah mampu tidak hanya mengenalpasti pelajar berbakat tetapi juga untuk dapat memahami bahawa jenis anak-anak, anak-anak berbakat, datang dengan seluruh yang berbeza ciri-ciri keperibadian yang boleh baik sumbangan positif kepada kelas anda dan sumbangan negatif jika anda membiarkan mereka. Dalam artikel ini Ciri-ciri Pelajar Berbakat anda akan menemui banyak maklumat tentang anak ciri-ciri keperibadian yang berbakat.

Strategi Pengajaran 2: Penilaian Informal di Kelas

Dengan melakukan penilaian formal di kelas akan membolehkan anda untuk tahu status  setiap pelajar, baik anak-anak berbakat dan anak-anak biasa, yang dalam subjek atau pelajaran yang anda ajar. Untuk melakukan hal ini hanya memberikan ujian akhir dari rencana pelajaran pertama. Pelajar yang skor pada 80% atau lebih tinggi boleh diberikan alternatif yang berbeza untuk hal ini rencana pelajaran. Sebagai contoh anda boleh menentukan mereka sebuah projek yang akan memberikan mereka maklumat lebih lanjut tentang subjek sehingga mereka masih saja dengan sisa kelas tetapi tidak dipaksa untuk kembali belajar maklumat yang mereka sudah tahu. Ini akan membuat fikiran mereka aktif dan membantu untuk menjaga mereka dari mengganggu di kelas kerana mereka bosan.

Strategi Pengajaran 3:

  Ramai guru takut jika mereka membiarkan anak untuk melakukan pekerjaan yang lebih tinggi dan lebih keras yang dimaksudkan untuk tahap kelas yang berada di atas pelajar anda, bahawa anak pada akhirnya akan kehabisan hal untuk belajar di sekolah. Ini sangat tidak benar kerana seseorang tidak pernah bisa kehabisan hal untuk belajar. Jika anak sedang belajar dan mampu melakukan 8 matematik  sedangkan dalam matematik anda di kelas mendorong mereka untuk melakukannya. Apakah lembaran kerja berguna untuk anak-anak harus dilakukan ketika ia telah menyelesaikan tugas asal. pelajar berbakat menyukai idea belajar sesuatu yang baru dan mereka akan menenggelamkan itu. Hal ini tidak hanya membantu memberi makan anak perlu untuk belajar, tetapi juga membantu untuk menjaga perilaku mereka di bawah kawalan.

Dengan strategi "troubleshooting" mengajar bagi guru dengan pelajar berbakat, anda akan dapat membantu pelajar berbakat anda unggul dalam kelas anda, tetapi juga membantu dia untuk menunjukkan ciri-ciri keperibadian yang positif mereka sambil menjaga yang negatif di bawah kawalan.

No comments:

Post a Comment