Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Sunday, April 3, 2011

Kreativiti sebagai Faktor sukar difahami dalam Bakat

1.  Pautan  :  http://www.cfge.wm.edu/Gifted Educ Artices/Creativity.html
Dalam artikel ini banyak membincangkan walaupun pelajar berbakat tetapi sukar difahami terutamanya dalam membentuk kreativiti. Kreativita merupakan faktor yang sukar difahami dalam hubungannya dengan bakat. Banyak penulis telah disinggung bahagian yang diperlukan tetapi tidak cukup kecerdasan tinggi untuk mengaktifkan kreativiti dan realiti bahawa banyak orang yang IQ tinggi tidak kreatif. Jadi apa yang kreativiti dan bagaimana kita menumpukan pada anak-anak dan orang dewasa muda? Dalam menggambarkan kreativiti telah berkembang melalui beberapa dekad penyelidikan dan pelaksanaan strategi berfikir kreatif. pandangan psikologi kreativiti telah berpusat pada Freudian yang mengembang kreativiti yang muncul dari keinginan ditekan, ke Maslovian yang menyamakan kreativiti dengan keadaan aktualisasi diri, ke Rogerian yang memandang kreativiti sebagai kemampuan untuk berhubungan dengan orang lain dengan cara tidak menghakimi. pandangan lain dari kreativiti, terutama Ariete's (1976), melihatnya sebagai pembinaan sosial yang beroperasi dalam masyarakat terbuka dan permisif. kajian khusus dalam kreativiti cenderung menumpukan pada teori sifat yang menentukan keperibadian kreatif sebagai asas untuk tindakan kreatif. Ciri-ciri seperti kemerdekaan, mengambil risiko perilaku, kebebasan dari konvensyen sosial semua membentuk ciri-ciri seperti keperibadian. Penyelidikan lain telah menyemak proses melalui mana individu fungsi kreatif. Proses ini meliputi komponen-komponen Torrance kelancaran, fleksibiliti, elaborasi, dan orisinalitas serta berbagai iterasi model penyelesaian masalah kreatif yang dimaksudkan untuk menggerakkan pelajar melalui pelbagai kemahiran untuk membangunkan produk kreatif.
Kajian yang lebih baru telah difokuskan pada kreativiti sebagai produk terbaik undian oleh individu dan kumpulan yang baik yang asli dan relevan dengan budaya seseorang pada suatu titik waktu tertentu. Bahkan ketika produk tidak boleh diterima pada suatu titik waktu tertentu, orisinalitas mereka mungkin muncul dan dihargai oleh generasi baru pelanggan.
Carlyle pernah mengatakan bahawa sejarah adalah inti dari biografi tak terhitung banyaknya. Sebagai budaya, sebagai masyarakat manusia, kita mendefinisikan diri kita dengan sumbangan dari orang-orang yang mencipta. Contoh dari pendekatan ini berlimpah - kita namakan Einstein sebagai manusia milenium dengan Edison, Roosevelt, dan Gandhi sebagai runner-up. Perilaku seperti ini menarik kerana mendedahkan keyakinan kami mempertahankan dalam sumbangan individu, bukan lembaga maupun keluarga yang membolehkan individu untuk membangunkan dan tampil di arena keahlian mereka. Selain itu, kami biasanya pujian penghargaan selepas tempoh masa telah berlalu, kerana kita tidak bisa benar-benar mengerti sumbangan kreatif pada saat ini dan terutama import mereka dan implikasi.
Ahli falsafah pendidikan Smith (1990) telah mengamati bahawa hasil pemikiran secara peribadi dan bahawa hanya melalui artifak manusia bahawa kita boleh mengetahui apa yang fikir tidak. Hal ini sangat tepat ketika berfikir tentang bagaimana kita harus datang untuk belajar kreativiti sebagai analisis produk-produknya. Kita tahu seseorang yang telah kreatif ketika produk mereka undian berkualiti tinggi dan original dalam satu domain tertentu. Simonton (1999) menunjukkan bahawa produk harus produktif jika pekerjaan individu harus dinilai kreatif dari masa ke masa. Csikszenmihalyi (1996) lebih lanjut menunjukkan bahawa produk kreatif harus dihargai oleh budaya dan bidang yang menghasilkan itu, menyatakan bahawa individu-individu yang kreatif juga harus menjadi teladan yang baik dari pekerjaan mereka atau mencari agen lain yang akan melakukannya untuk mereka.
Secara tradisional, kreativiti telah dilihat sebagai proses yang mudah, sesuatu yang orang-orang dengan ciri-ciri tertentu mampu melakukan sementara yang lain tanpa sifat-sifat tidak boleh. Sebagai pandangan kita dari kreativiti menjadi lebih maklumat, kita harus datang untuk menghargai peranan kerja keras dan semakan dalam proses. kerja Osche's (1993) adalah mendidik dalam hal ini. Setelah meninjau semua literatur tentang kreativiti, dia memutuskan kriteria tunggal yang paling penting adalah kemahuan orang-orang kreatif untuk bekerja keras dan dimasukkan ke dalam masa tambahan yang diperlukan untuk menghasilkan produk berkualiti dalam domain tertentu. (1996) karya Ericsson pada pemain catur dan atlet lebih menyokong anggapan ini. sikap-nya. Dan (1999) Simonton anggapan bahawa kuantiti saja meramalkan high menambah pemahaman dari proses sebagai sesuatu tetapi magikal.
Di bidang pendidikan, kami sering terhalang oleh keperluan untuk membuat penilaian tentang bukti mahasiswa kreativiti dan banyak kali merasa perlu untuk tidak menghakimi tetapi lebih untuk menerima produk sebagai contoh respon kreatif. dilema ini menimbulkan masalah pemikiran tentang kreativiti di beberapa tingkatan dan rendering penilaian sesuai, masalah C besar versus kecil c.
Penelitian tentang mengajar yang baik menunjukkan maklum balas yang sangat penting untuk peningkatan pelajar, namun sekurang-kurangnya satu peneliti pada kreativiti berpendapat atas keputusan evaluatif. Collins dan Amabile (1999) mencatat masalah dengan baik memberikan maklum balas positif dan negatif untuk pencipta potensi produk mereka kerana ia boleh mengganggu dengan kapasiti dalaman mereka untuk memindahkan produk dan manifestasi lain dari pekerjaan mereka maju ke tahap yang baru. Mungkin pendidik mungkin mengambil jalan tengah dengan memberikan maklum balas pada proses yang mendasari kerja sementara masih tidak menghakimi produk secara keseluruhan. Contohnya, untuk menilai projek penyelidikan pelajar, orang mungkin berkomentar mengenai proses pemilihan masalah, penggunaan alat-alat carian untuk meninjau kesusasteraan, dan instrumentasi yang dipilih untuk mengkaji masalah. Komen semacam itu harus berfungsi untuk membantu pelajar dalam memperdalam kesedaran daripada proses penyelidikan itu sendiri, sementara masih mengakui integriti dari apa yang telah dilakukan pelajar.
Jadi kreativiti adalah sukar justeru kerana seperti kecerdasan mempunyai manifestasi berbeza, konsep, dan tafsiran. Sebagai contoh, beberapa orang hanya melihat orang-orang yang pergeseran paradigma dalam bidang dan disiplin sebagai kreatif sementara yang lain melihat semua orang sebagai kreatif. Kami tampaknya sukses hanya dalam menilai itu dengan produk yang sering hubungi kami secara retrospektif. Akhirnya, memprediksi yang akan kreatif di masa dewasa dari sifat kanak-kanak dan bahkan perilaku telah terbukti sukar, bahkan dalam kajian kita tentang keajaiban yang menyediakan snapshot terbaik isu ini pada usia awal.

Secara kesimpulan Idea kreativiti lebih eksotik dari realiti yang memerlukan pertemuan harmoni pembolehubah dalam rangka menyokong pembangunan syarikat. Namun merupakan ideal penting bagi kedua-dua bagaimana untuk bekerja secara berkesan dan bagaimana hidup dengan baik. Dalam kehidupan, hal ini kepada, seperti Steven Covey menyarankan, untuk mencari kegiatan yang membantu kita pusat diri kita, yang membantu kita belajar, dan yang membantu kami mengembangkan kemanusiaan kita dan potensinya. Memahami kreativiti, itu akan muncul, boleh membantu dengan kedua-dua tugas jika kita mendekatinya dengan sikap komitmen, rasa ingin tahu, dan penuh perhatian.

No comments:

Post a Comment