Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Mengajar anak berbakat

4.  Pautan  :  http://www.reacheverychild.com/feature/gifted.html
Artikel ini membincangkan tentang pengajaran pelajar berbakat. Ramai ibubapa percaya dan mengakui bahawa anak mereka berbakat. Masalahnya adalah ada banyak bidang exceptionality, dan kadang-kadang overachievers atau anak-anak terang mungkin tampak berbakat untuk pemerhati berpengalaman.
Untuk lebih rumit untuk seorang guru berpengalaman atau ibubapa, Profesor Howard Gardner memberi kita sekurang-kurangnya meliputi tujuh kategori sangat di mana anak mungkin berbakat.
  • Linguistik. Ini bererti seorang anak yang sangat verbal dan mahir dalam membaca dan menulis.
  • Logik-matematik. Daerah ini melibatkan kemampuan untuk melihat pola dan hubungan kamu dan anak-anak menikmati permainan strategi dan eksperimen.
  • Tubuh-kinestetik. Anak-anak ini atletis, memiliki koordinasi motorik yang baik dan menikmati aktif.
  • Spasial. Jenis bakat muncul pada mereka baik di teka-teki, gambar, bangunan dan berfikir dalam gambar.
  • Muzik. Anak-anak ini membezakan pendengar dan menikmati menyanyi, drum dan menjaga irama.
  • Interpersonal. Ini peserta didik menjadi pemimpin. Mereka berkomunikasi dengan baik, memahami cara orang lain merasa dan tidak malu untuk memimpin.
  • Intrapersonal. Ciri-ciri berbakat yang terungkap dalam pemalu, tapi termotivasi anak-anak.
Ulasan yang cukup komprehensif melihat  keyakinan Gardner dalam artikel, "Multiple Intelligences: Teori untuk Semua Orang. A". 

Ada pelbagai kaedah dalam membantu anak-anak berbakat.Jadi bagaimana anda membantu seorang anak yang berpotensi berbakat? Setelah menghabiskan 30 tahun di kelas mengajar murid-murid ini, penulis mendapati ada empat faktor :-
  1. Anak berbakat adalah kelompok yang pelbagai dan sering keras kepala, yang kadang-kadang menggunakan kecerdasan mereka untuk mengelakkan dilihat sebagai cerdas.
  2. Mereka adalah kompetitif dan menikmati berada terbaik di bidang mereka merasa yakin tentang. Namun, mereka enggan untuk mencuba perkara baru kerana takut gagal.
  3. Mereka adalah manipulatif dan menceritakan apa yang mereka fikir anda ingin dengar. Jika mereka bermain buruk dan percaya orang tua akan cuba mendapatkan mereka keluar dari kelas yang sukar, mereka akan membuat bukti bahawa mereka orang tua saat ini sangat menguntungkan mereka.
  4. Mereka mungkin merasa tersinggung berada di ruang kelas di mana pelajar berbakat harus melakukan lebih banyak pekerjaan, bukan pekerjaan yang berbeza.
Memang, banyak sekolah mendorong melewatkan kelas untuk membantu mencabar pelajar berbakat. Ini merupakan kesalahan jika anak tidak dapat menerima konsekuensi sosial. Selain itu, dan ini sangat penting, meletakkan pelajar di suatu kerugian yang nyata ketika mengambil ujian SAT. Pada tahun tambahan persiapan dan jatuh tempo boleh memberi banyak mata nilai dan membuat perbezaan antara sekolah pilihan dan yang lainnya. Ingat, dengan inflasi kelas, banyak pelajar yang mempunyai rata-rata lurus-A. SAT skor dan masyarakat dan pelajar berbakat berasingan ekstrakurikuler bekerja dari pak. Jadi, cara terbaik untuk membantu anak berbakat adalah untuk mencabar mereka dan memperluaskan kepentingan mereka, sambil memberikan kedalaman di diruang berbakat mereka.
 
Namun, ada kesan buruk ketika mencabar seorang anak muda berbakat. Untuk memberikan kedalaman pengetahuan yang diperlukan untuk menjaga anak yang benar-benar berbakat berkepentingan menghendaki orang tua untuk membuat dua keputusan:
  • Pertama, adakah anda ingin mencabar anak di ruang lain dan risiko mengaktifkan kedegilan mereka?
  • Kedua, apakah anda bersedia menerima kenyataan anak anda mungkin gagal?
Ini bukan keputusan yang mudah untuk membuat. Banyak ibubapa senang memaparkan pelekat menghormati dan tempat berat badan yang luar biasa pada nilai, bukan belajar. Selain itu, ibubapa ingin melihat anak-anak senang dan cenderung untuk meratakan segala sesuatu yang boleh membahayakan ini.

Di sini kita boleh simpulkan bahawa ibubapa boleh mengajar anak berbakat dengan syarat mereka mestilah mengetahui apakah personaliti anak mereka yang boleh digunakan dalam pembelajaran anak mereka.

No comments:

Post a Comment