Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Memodifikasi kurikulum untuk anak-anak berbakat

5.  Pautan  :  http://www.examiner.com/gifted-education-in-fort-collins/modifying-curriculum-for-gifted-children

Artikel ini membincangkan bagaimana pengubahsuaian kurikulum untuk anak pintar cerdas. Anak berbakat yang berada di ruangan kelas pendidikan biasa sering memerlukan beberapa pengubahsuaian kurikulum untuk membuatnya menjadi lebih sesuai. cara umum untuk mengubahsuai kurikulum akademik anak-anak pintar cerdas termasuk telescoping, kompak, dan ujian keluar.

Telescoping
merujuk merangkumi bahan-bahan yang sama dalam waktu kurang.
Tidak ada yang ditinggalkan atau diabaikan, jadi ini yang terbaik untuk anak-anak cepat. Dua semester ilmu dapat diselesaikan dalam satu semester atau beberapa nilai bernilai kurikulum selesai dalam satu tahun. Jenis penginapan yang paling sering terlihat di sekitar sekolah menengah dan tidak sering digunakan untuk hanya satu pelajar di sekolah.

Pemadatan
juga merujuk merangkumi bahan-bahan yang sama dalam masa yang lebih, namun hal itu dilakukan dengan melangkau daerah-daerah bahawa pelajar sudah tahu bukan hanya bergerak lebih cepat.
Pelajar pretest pada bahan-bahan yang akan diliputi dan melewatkan bahagian-bahagian kurikulum yang mereka sudah menunjukkan penguasaan. Masa tambahan "dibeli" dengan kaedah ini boleh digunakan untuk pengayaan lain - menggantikan bahagian dikuasai dengan kandungan baru, lebih maju, atau lebih abstrak yang akan memenuhi matlamat pengayaan - yang mungkin akan meningkatkan prestasi dalam hal ini sehingga pelajar dapat terus membuat kemajuan yang lebih cepat dibandingkan rata-rata dalam subjek. Compacting biasanya digunakan pada tahun-tahun sekolah dasar.
Bahagian penting lain dari kompak bagi anak-anak berbakat adalah mengurangkan bor.
Seperti anda mungkin menyedari, anak-anak berbakat perlu pengulangan rata-rata kurang dari anak-anak untuk menguasai konsep. Jika anak anda benar-benar memahami bagaimana melakukan pembahagian lama selepas 10 masalah latihan, misalnya, dan ada 25 soalan pada worksheet, pemadatan boleh memungkinkan untuk melakukan hal setiap masalah yang lain.

keluar Ujian, seperti compacting, melibatkan pelajar berbakat yang mempunyai kemungkinan tahu bahan memuat pretest. Ini berbeza dari pemadatan dalam bahawa tidak ada pengganti pengalaman belajar ditambah ke kurikulum. Sebaliknya, pelajar diberikan kredit dengan pemeriksaan. Sebuah nilai peratusan minimum ditetapkan untuk membuktikan penguasaan - biasanya 80-85% benar. Waktu yang disimpan dengan kaedah ini digunakan untuk mempelajari tahap kelas yang lebih tinggi dari subjek yang sama (percepatan subjek) atau untuk mengejar pengayaan alternatif yang sama atau topik lain (mentor, pendaftaran awal program perguruan tinggi, kajian bebas, dll).

Rumusan yang dapat dibuat pengubahsuaian kurikulum ini amat penting dalam menyelaraskan intelek pelajar pintar cerdas supaya ia lebih tekal dan konsisten. Pelajar memerlukan cabaran supaya intelek mereka bekerja dengan lebih baik dan meransangkan pemikiran mereka. 

No comments:

Post a Comment