Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Refleksi Bakat

5.  Pautan :  http://www.gifted.uconn.edu/sem/semart14.html

 Dalam artikel ini perbincangan adalah berkisar tentang refleksi.
Penulis ini memberikan refleksi pada 25 tahun karyanya, menumpukan pada evolusi model yang direka untuk membantu mengenal pasti dan memenuhi keperluan pelajar berbakat dan berbakat. Model dikutip menyertakan Model Tiga Cincin Konsepsi Bakat, yang Pengayaan Triad Model, dan Pengayaan Schoolwide Model. Summaries tumpuan pada pemikiran penyokong masing-masing model, termasuk aplikasi praktikal model dalam pelbagai situasi sekolah dan kajian yang mendasarinya. Juga termasuk adalah wawasan yang berkaitan dengan potensi pengubahsuaian dan pembangunan model masa depan.
Bakat selalu menjadi cabaran untuk merenungkan karya seseorang dari perspektif lebih dari dua dekad penglibatan mendedah, terutamanya jika refleksi anda akan menjadi subjek analisis oleh orang lain yang juga berfikir panjang dan keras tentang pengenalan dan pembangunan potensi manusia. Salah satu syarat untuk menerima cabaran ini format persembahan-dan-kritik adalah bahawa orang-orang yang komen berikut diminta untuk meninjau semula kertas teori utama yang menjelaskan fikiran saya tentang bagaimana kita harus mengenal pasti dan mengembangkan potensi tingkat tinggi pada orang muda. Saya membuat permintaan ini kerana saya tidak mahu mengulangi jumlah besar daripada apa yang telah ditulis di tempat lain, tetapi lebih menunjukkan bagaimana dan mengapa teori saya berkembang, bagaimana teori menyebabkan aplikasi praktikal yang telah mendapatkan populariti di lapangan, dan bagaimana kajian telah membantu menunjukkan jalan menuju pengubahsuaian dalam teori dan amalan. Saya juga menjemput pembaca tertarik untuk berkongsi reaksi mereka dengan saya dan menawarkan cadangan untuk kajian yang mungkin menyebabkan pengubahsuaian dalam tiga fasa utama pekerjaan saya dibincangkan di bawah ini.
Pendekatan penulis ini iaitu akan mengajukan tiga set utama idea-idea yang membentuk alasan untuk pekerjaan penulis selama 25 tahun terakhir, membahas bagaimana pemikiran ini telah menyebabkan aplikasi praktikal, untuk menganalisis beberapa perkara yang saya akan berubah atau tentang apa yang saya telah kedua fikiran, dan akhirnya, untuk mempertimbangkan beberapa kawasan di mana saya mungkin ingin membuat penambahan model utama. Kerana beliau percaya bahawa, pada akhirnya, semua idea perlu dikenakan penelitian yang ketat dalam tatacara dunia nyata, saya juga diringkaskan dalam kajian ini artikel kajian utama yang telah dilakukan di sekolah dan ruang kelas yang telah menggunakan pekerjaan saya. Walaupun saya diminta oleh editor jurnal ini untuk merefleksikan saya "sumbangan teori," Saya juga mengambil kebebasan termasuk beberapa komen tentang sumbangan praktikal. Kebanyakan ahli teori meninggalkan aplikasi praktikal kepada orang lain, namun salah satu ciri dari pekerjaan saya adalah bahawa hal itu telah berjalan secara bersamaan sepanjang kedua-dua garis teoritis dan praktikal.

Untuk lebih baik atau lebih buruk, saya tidak pernah puas dengan mengembangkan konsep teori tanpa mencurahkan perhatian yang lebih besar sama atau bahkan untuk membuat instrumen, prosedur, strategi pembangunan kakitangan, atau bahan instruksional untuk melaksanakan pelbagai konsep. Pendekatan ini mempunyai keuntungan dan kerugian! Mata terhadap pelaksanaan membolehkan untuk menguji teori dalam tatacara praktikal dan kesempatan untuk menghasilkan data kajian yang boleh meminjamkan kepercayaan kepada teori dan / atau menunjukkan arah mana pekerjaan tambahan yang perlu dilakukan. Salah satu hal yang paling membanggakan saya tentang adalah bahawa selama bertahun-tahun rakan-rakan saya dan saya telah meluangkan masa untuk melakukan kajian kajian mengenai pelbagai aspek model saya telah membangunkan. Pengajian-kajian ini telah dirangkum dalam beberapa tempat (Renzulli, 1988a, Renzulli & Reis, 1994), dan saya menjemput pembaca tertarik untuk menguji kajian ini. Keuntungan kedua mengejar praktikal serta sumbangan teori adalah membolehkan saya untuk masuk ke dalam berkaitan dengan pemandangan, suara, dan bau sekolah nyata dan ruang kelas dan cabaran praktikal dan politik dari orang yang bekerja di dalamnya. Teori dalam bidang yang dilaksanakan tidak mempunyai banyak nilai jika tidak serasi dengan realiti praktikal seperti bagaimana sekolah bekerja, guru cara mengetahui, dan amalan yang wajar boleh diharapkan untuk bertahan di luar sokongan biasanya diberikan kepada pilot atau eksperimental kajian. Bahkan, evolusi dari pekerjaan saya selama bertahun-tahun yang menuju ke Pengayaan Schoolwide Model ini merupakan akibat langsung dari realiti ini, kerana itu adalah dari pengalaman langsung bahawa idea-idea saya telah mengambil arah baru. Keuntungan ketiga dari teori-ke pendekatan-amalan itu telah diberikan saya peluang untuk bekerjasama dengan pengamal sangat berbakat dan penyelidik yang lain, banyak di antaranya telah menulis atau turut menulis kajian penyelidikan, instrumen penilaian dan penilaian, dan bahan untuk guru dan pelajar.

Sumbangan orang-orang ini telah membantu memperluaskan baik dimensi teori dan praktikal pekerjaan kita. Sisi negatif dari pendekatan teoritis / praktikal gabungan adalah kerentanan amalan sebahagian atau buruk dilaksanakan. Dalam kebanyakan kes, ini adalah pelaksanaan daripada idea yang merupakan objek kajian. Ketika aku melawat ruangan kelas, misalnya, di mana setiap pelajar telah menghasilkan salinan cetakan kue dari projek yang sama, dan mereka mendakwa bahawa projek-projek ini adalah contoh dari apa yang saya telah ditakrifkan sebagai Jenis III Pengayaan (iaitu, Individu dan Kelompok Kecil Siasatan Real Masalah ), itu mengingatkan saya pada kutipan tentang bayangan yang jatuh antara idea dan realiti. Namun demikian, bahkan pengalaman negatif mempunyai nilai. Terutama, mereka menunjukkan bahawa pencetus idea tidak direka keadaan yang tepat untuk pelaksanaan, atau dikomunikasikan secara berkesan dengan pengamal, atau berlebihan yang berjaya di dunia nyata, atau semua hal di atas. Dalam bahagian berikut, saya akan melaporkan tiga tahap utama pekerjaan beliau.

Dua fasa pertama, Tiga Ring Konsepsi Bakat dan Pengayaan Triad Model, dikembangkan secara bersamaan, dan dimaksudkan untuk bersifat interaktif.
Juga berkaitan dengan tahap ini adalah prosedur untuk pengubahsuaian kurikulum biasa disebut Kurikulum Memadatkan. Kerana Tiga Ring Conception adalah alasan untuk amalan pengenalan, dan kesepakatan Triad dengan masalah pengaturcaraan, saya fikir lebih baik untuk membincangkan secara berasingan. Tahap ketiga, Schoolwide Pengayaan Model, yang dibangunkan bersama-sama dengan rakan saya, Sally M. Reis.

Dalam beberapa hal, beliau berfikir bahawa model ini mempunyai alasan utama yang paling menarik dari semua.

Ini adalah beberapa idea penulis tentang bakat seseorang yang perlu ada pada kanak-kanak dan konsep pembelajaran seseorang.

No comments:

Post a Comment