Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Penilaian bakat

4.  Pautan  :  http://www.apacenter.com/assessmeant-types/gt-assessments


Dalam artikel ini ia banyak membincangkan tentang bakat seseorang pelajar. Pelajar berbakat adalah mereka yang mempunyai tahap yang sangat tinggi kemampuan di bidang-bidang seperti intelektual, kreatif,, kepimpinan artistik, atau dalam domain akademik tertentu. Kriteria pengenalan khusus bagi pelajar berbakat berbeza dari satu daerah ke daerah sekolah. Namun, di semua sekolah tujuan klasifikasi ini adalah untuk memberikan anak-anak berbakat dengan kegiatan sekolah yang mencabar dan sesuai dengan kemampuan tahap tinggi mereka.

Sekarang mari kita lihat tentaang penilaian bakat. Pengalaman dalam menilai tahap bakat akan melakukan penilaian, menyelesaikan laporan bertulis yang merangkumi cadangan yang khusus, dan memberikan maklum balas. Penilaian ApaCenter untuk mengenalpasti bakat biasanya meliputi:
  • Ulasan, perubatan, perilaku, dan perkembangan sejarah keluarga
  • Review kad laporan, maklum balas guru, dan hasil dari ujian standard sebelumnya
  • Penilaian kemampuan kognitif menggunakan menyeluruh, saiz standard (termasuk kemampuan verbal dan nonverbal, memori kerja, dan kelajuan pemprosesan)
  • Penilaian prestasi akademik dalam bidang membaca, menulis, dan matematik
  • Review setiap menyelesaikan pekerjaan yang mungkin sudah menunjukkan hadiah yang unik's anak anda atau bakat. Hal ini dapat merangkumi ditulis bekerja dahulu (misalnya, puisi, menulis kreatif, dll), karya seni, dan / atau audio / rakaman video atau teater bakat muzik, dll
Secara keseluruhannya penilaian lebih lanjut di ruang tambahan juga mungkin diperlukan apabila seseorang mengalami pembelajaran, emosional, tingkahlaku, atau masalah perhatian yang jelas.

No comments:

Post a Comment