Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Memahami tingkahlaku anak pintar cerdas

1.  Pautan  :    http://www.suite101.com/content/understanding-the-gifted-childs-behavior-issues-a261129


Artikel ini membincangkan tentang isu dan masalah anak pintar cerdas .Anak berbakat hadir dengan beberapa cabaran yang unik.Anak berbakat pergi melalui kematangan kognitif pada tahap yang dipercepat. Perkembangan ini sering keluar dari sinkroni dengan unsur-unsur lain dari pertumbuhan anak. masalah perilaku umum cenderung muncul jauh sebelum masa pubertas. Mengambil isyarat dari orang tua dan ahli di bidang pembangunan akan melancarkan peralihan yang ditakdirkan untuk terjadi pada anak berbakat.

Anak berbakat berkembang dalam banyak hal, meskipun perkembangan kognitif, menurut definisi, baik di depan usia kronologi anak. Seorang anak berbakat boleh mempunyai kombinasi ciri-ciri keperibadian dan ini bukan produk dari bakat intelektual. Dengan kata lain, jika anak terjadi sangat terbuka, mungkin lebih jelas bahawa ia juga berbakat tetapi ia tidak terbuka kerana bakat nya.
Anak introvert, yang lebih inward-looking dan lebih cenderung untuk menjaga hal-hal untuk dirinya sendiri bisa sama berbakat sebagai anak keluar. Namun, ia mungkin begitu tenang bahawa bakat nya mungkin tidak diketahui sampai nanti jauh dibandingkan dengan anak-anak lain.


Anak introver akan mempunyai keperluan yang sangat berbeza dari Ekstrovert di bahawa ia mungkin perlu memujuk untuk bercakap dalam ruangan kelas atau mungkin lebih pendiam tentang memimpin kumpulan sampai dia mengembangkan tahap syarikat kemudahan dalam tetapan kelas.  Ibubapa akan mendapat manfaat daripada ujian anak muda dengan Myers-Briggs Personality Profile. Dengan cara ini, mereka dapat membantu anak menyesuaikan berdasarkan cadangan daripada indeks. Ini adalah alat yang hebat untuk semua ahli keluarga untuk memanfaatkan kerana boleh membantu mereka untuk lebih memahami mengapa mereka menjadi frustasi dengan satu sama lain dan cara mengatasi perbezaan dalam gaya peribadi.

  Tingkahlaku yang ditunjukkan oleh anak merupakan produk, bakat lingkungannya keperibadian, dan orangtua, antara faktor-faktor lain. Anak berbakat boleh dimanjakan seperti anak apapun dan anak berbakat seringkali lebih mahir dalam memanipulasi orang lain daripada anak normal. Seorang anak berbakat yang telah membangunkan kepakaran dalam memanipulasi orangtuanya, pitting satu terhadap yang lain atau pergi setelah keraguan orang tua boleh membuat disfungsi pada unit keluarga. Ibubapa perseptif yang melihat pola semacam ini berkembang mungkin perlu membicarakannya dengan seorang profesional kaunseling yang mengkhususkan diri dalam dinamika keluarga.

Untuk mengelakkan perkara ini berkembang di tempat pertama, orang tua perlu menunjukkan sebuah front bersatu, menentukan isu-isu kunci penjagaan bersama dan menjaga konsistensi bagi seluruh keluarga. Melayan anak berbakat sebagai "pengecualian" untuk Peraturan tidak menjawab dan dapat mencipta lebih banyak masalah perilaku daripada menyelesaikan.
Anak berbakat mempunyai rasa yang sangat tajam keadilan. Mereka tahu bila-bila mereka sedang diremehkan dan ketika mereka diuntungkan. Ini adalah sifat-sifat manusia untuk ingin keuntungan dan anak berbakat akan mengambil apa pun mendapat dalam hal itu. Para orang tua perlu untuk memastikan mereka wajar untuk semua ahli keluarga dan tidak melayan anak seperti jika peraturan tidak berlaku baginya. Sebagai contoh, ketika sedang baik-baik saja untuk membolehkan si anak untuk tetap up terlambat untuk kegiatan tertentu sekali-sekali, adalah penting untuk membolehkan ini hak yang sama untuk semua anak dalam keluarga dan bukan hanya anak berbakat. Di sisi lain, jika dasar keluarga adalah bahawa umur sembilan tahun mempunyai tidur dari 9:00 pm, tidak ada alasan bagi anak berbakat untuk memiliki waktu tidur yang berbeza dari anak-anak yang lain yang ketika mereka sama usia. pengecualian Peraturan sewenang-wenangnya seperti ini akan kemarahan saudara lain dan melayan anak berbakat seperti dia dibebaskan daripada Peraturan.

Menjadi seorang anak berbakat kadang-kadang boleh menjadi pengalaman yang mencabar, khususnya dalam tatacara kelas. anak-anak berbakat sering mengatakan mereka merasa aneh kerana mereka tahu semua jawapan dan mungkin digoda atau diganggu oleh orang lain. Kadang-kadang ini hasil pada anak bertindak seperti dia kurang cerdas daripada dia benar-benar hanya untuk mengelakkan perhatian negatif dari teman-temannya. Mungkin ada suatu kes untuk percepatan mempertimbangkan, atau grade skipping, sehingga dia dalam suasana kelas yang lebih setara dengan kemampuannya. Lebih jauh, jika ia boleh mengikuti kelas kronologi maju, dia akan berada dalam persekitaran yang kondusif untuk belajar dia dari pelajar lain.
Rujuk dengan guru dan pokok kemungkinan ini. Jika persekitaran sekolah umum adalah menutup diri, orang tua mungkin ingin mempertimbangkan sekolah swasta atau les privat untuk anak sebagai tambahan untuk pendidikannya.

Secara keseluruhannya dalam artikel ini kita dapat rumuskan bahawa masalah tingkahlaku yang umum di antara anak-anak berbakat. Konsistensi dalam peraturan keluarga diperlukan untuk menjaga hal-hal yang adil dan mengelakkan memanjakan anak berbakat. Mengawasi kegiatan sekolah anak dan sering berkaitan dengan guru-gurunya supaya mereka lebih berjaya

No comments:

Post a Comment