Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Bakat Intelek

3.  Pautan  :  http://en.wikipedia.org/wiki/Intellectual_giftedness
Artikel ini membincangkan apa itu bakat intelek.Bakat intelek adalah kemampuan intelektual yang lebih tinggi dari rata-rata. Hal ini berbeza dari sebuah kemahiran , dalam kemahiran dipelajari atau diperolehi perilaku. Seperti bakat , bakat intelektual biasanya diyakini sebagai peribadi, bakat bawaan untuk kegiatan intelektual yang tidak dapat diperolehi melalui usaha peribadi. Pelbagai idea-idea tentang pembangunan, definisi, dan cara terbaik untuk mengenalpasti bakat intelek telah diajukan. Bakat mungkin Intelektual umum atau khusus. Misalnya, orang yang berbakat intelektual mungkin mempunyai bakat mencolok untuk matematik, tetapi tidak memiliki kemampuan bahasa yang sama kuat. Intelektual bakat bukan satu-satunya bentuk bakat. Howard Gardner teori kecerdasan ganda mencadangkan beberapa jenis non-intelektual "kecerdasan", seperti-kinestetik kecerdasan tubuh dan kecerdasan interpersonal. Kecerdasan emosi adalah istilah luas untuk satu jenis kecerdasan non-intelektual. Ketika digabungkan dengan mencabar kurikulum memadai dan ketekunan yang diperlukan untuk memperoleh dan melaksanakan banyak belajar kemahiran, bakat intelektual sering menghasilkan kejayaan akademik. Ada juga bakat artistik atau kreatif, yang mungkin atau tidak boleh digabungkan dengan bakat intelektual.

Mari kita lihat definisi lebih lanjut intelek bakat dan kaedahnya.

Definisi bakat

Bagi banyak psychometricians tahun, dan psikologi, mengikuti jejak Lewis terman pada tahun 1916, bakat disamakan dengan IQ tinggi. Ini "warisan" bertahan sampai sekarang, bakat dan IQ yang tinggi terus disamakan dalam beberapa konsep bakat. Sejak saat itu awal, namun, penyelidik lain (misalnya, Cattell, Guilford, dan Thurstone) berpendapat bahawa intelek tidak dapat dinyatakan dengan cara seperti kesatuan, dan telah menyarankan pendekatan lebih multifaset dengan kecerdasan. Penelitian yang dilakukan pada 1980-an dan 1990-an telah menyediakan data yang menyokong pengertian tentang beberapa komponen untuk kecerdasan. Hal ini terutama nyata dalam pengkajian semula tentang "bakat" oleh Sternberg dan Davidson di telah menukar "Konsep dari Bakat". Konsep pelbagai bakat yang disajikan, walaupun berbeza, saling berkaitan dalam beberapa cara. Sebahagian besar penyelidik mendefinisikan bakat dalam hal high beberapa, tidak semua yang intelektual. skor IQ sering dilihat sebagai ukuran yang tidak mencukupi bakat. Motivasi , tinggi konsep diri , dan kreativiti adalah high penting dalam berbagai konsepsi ini diperluas bakat.
Joseph Renzulli s '(1978) "tiga cincin" definisi bakat adalah satu-diteliti konseptualisasi telaga bakat. definisi Renzulli, yang mendefinisikan perilaku berbakat bukan individu berbakat, terdiri daripada tiga komponen sebagai berikut: perilaku Berbakat terdiri daripada perilaku yang mencerminkan interaksi antara tiga kumpulan kemampuan dasar rata-rata manusia sifat-di atas, tingginya tingkat komitmen tugas, dan tahap tinggi kreativiti. Individu mampu mengembangkan perilaku berbakat adalah mereka memiliki atau mampu mengembangkan set komposit sifat dan menerapkannya ke seluruh daerah berpotensi berharga prestasi manusia. Orang yang nyata atau mampu mengembangkan interaksi antara tiga kumpulan memerlukan pelbagai peluang pendidikan dan perkhidmatan yang tidak biasanya diberikan melalui program pembelajaran biasa. Dalam Mengidentifikasi anak berbakat: Sebuah Panduan Praktis, Susan K. Johnsen menjelaskan bahawa anak-anak berbakat semua menunjukkan potensi prestasi tinggi di kawasan-kawasan yang termasuk dalam Negara-negara persekutuan 'definisi Syarikat dan berbakat pelajar berbakat:
" Istilah "berbakat dan berbakat" apabila digunakan dalam hal kepada pelajar, anak-anak, atau remaja bererti pelajar, anak-anak, atau remaja yang memberi keterangan kemampuan prestasi tinggi dalam pelbagai bidang seperti intelektual, kreatif, artistik atau kepimpinan kapasiti,, atau di akademik tertentu ladang, dan yang memerlukan perkhidmatan atau kegiatan yang tidak biasanya disediakan oleh sekolah dalam rangka untuk sepenuhnya mengembangkan kemampuan tersebut. "(PL 103-382, Tajuk XIV, hal 388) "
Definisi ini telah dijadikan sebahagian atau seluruhnya oleh sebahagian besar negara bahagian di Amerika Syarikat. Majoriti daripada mereka mempunyai beberapa definisi yang sama dengan yang digunakan di Negara Bahagian Texas , definisi yang menyatakan
" [Ungkapan] "pelajar berbakat dan berbakat" bererti seorang kanak-kanak atau pemuda yang melakukan pada atau menunjukkan potensi untuk tampil di tingkat prestasi yang sangat tinggi bila dibandingkan dengan orang lain pada usia yang sama, pengalaman, atau persekitaran, dan yang
  • pameran kemampuan prestasi tinggi di kawasan intelek, kreatif, atau seni;
  • mempunyai kapasiti yang tidak biasa bagi kepimpinan ; atau
  • unggul dalam bidang akademik tertentu "(74 perundangan Negara Bahagian Texas, Bab 29, sub-bab D, Bahagian 29,121).
"
Ciri-ciri utama dari definisi ini adalah (a) kepelbagaian kawasan di mana pelaksanaan boleh dipamerkan (misalnya, intelektual, kreativiti, seni, kepimpinan, akademik), (b) perbandingan dengan kumpulan lain (misalnya, yang di kelas pendidikan umum atau pada usia yang sama, pengalaman, atau persekitaran), dan (c) penggunaan istilah yang menyiratkan keperluan untuk pembangunan hadiah (misalnya, kemampuan dan potensi).

Kaedah Identifikasi

















































Banyak sekolah menggunakan pelbagai penilaian dari 'kemampuan dan potensi pelajar ketika mengenalpasti anak-anak berbakat.Ini mungkin termasuk portfolio dari pekerjaan pelajar, pemerhatian kelas, ujian prestasi, dan ujian IQ skor. Kebanyakan pendidikan profesional menerima bahawa tidak ada kriteria tunggal boleh digunakan secara berasingan untuk secara tepat mengenalpasti anak berbakat.
Salah satu kriteria yang digunakan dalam pengenalan mungkin skor ujian IQ. Sampai akhir 1960-an, ketika "bakat" ditentukan oleh nilai IQ, sebuah daerah sekolah hanya menetapkan nilai sewenang-wenangnya (biasanya dalam julat 130) dan mahasiswa entah atau tidak "membuat cut". Hal ini tidak hari ini lagi diterima di kalangan akademik, tetapi masih digunakan oleh daerah sekolah banyak kerana sederhana dan tidak sepenuhnya tidak berasas. Walaupun IQ tinggi mungkin telah jatuh dari nikmat sebagai ukuran untuk menentukan bakat, faktanya tetap bahawa, jika seorang pelajar mempunyai IQ sangat tinggi, itu adalah penunjuk signifikan, memang salah satu yang paling penting, potensi akademik pelajar (Gross , 2004). Seiring dengan itu, jika nilai pelajar yang sangat pada ujian IQ, tapi tampil di rata-rata atau di bawah tahap rata-rata akademik, ini penyelidikan lebih lanjut waran.klasifikasi ujian IQ berbeza-beza dari satu penerbit yang lain. ujian IQ tidak memiliki keabsahan untuk menentukan pengambil 'kedudukan susunan-ujian di peringkat IQ yang lebih tinggi, dan mungkin hanya berkesan dalam menentukan sama ada seorang pelajar berbakat daripada membezakan antara tahap bakat. The Wechsler skor ujian standard langit-langit daripada 160.  

Hal ini telah mendorong beberapa penulis pada pengenalan anak berbakat untuk mempromosikan Stanford-Binet LM bentuk, yang telah lama usang, sebagai uji hanya dengan langit-langit yang cukup untuk mengenal pasti luar biasa dan sangat berbakat, walaupun-Binet LM Stanford telah pernah bernorma pada sampel nasional yang representatif. Kerana instrumen yang ketinggalan jaman, hasil saat ini berasal dari Stanford-Binet LM menghasilkan dan tepat skor meningkat.Penilaian IQ anak-anak muda masih diperdebatkan. Juga, mereka yang lebih berbakat dalam bidang-bidang seperti seni dan sastera cenderung yang buruk pada ujian IQ, yang biasanya verbal dan matematik-kemahiran yang berkaitan. Sementara banyak orang percaya bahawa bakat adalah perbezaan kuantitatif ketat, berkadar dengan ujian IQ, sejumlah orang menggambarkan bakat sebagai cara yang berbeza secara fundamental dari mempersepsi dunia, yang pada gilirannya mempengaruhi setiap pengalaman yang dimiliki oleh individu berbakat. Pandangan ini diragukan oleh beberapa ulama yang telah erat mempelajari anak-anak berbakat longitudinal.
 

No comments:

Post a Comment