Dalam perkembangan terbaru penelitian pada pelajar dengan baik hadiah dan ketidakupayaan belajar (gifted / LD), Baum (2004) meringkaskan soalan besar di bidang pendidikan berbakat selama 30 tahun terakhir. Ini termasuk sama ada pelajar boleh baik berbakat dan belajar cacat, ciri-ciri ini menunjukkan pelajar, bagaimana mereka dapat dengan tepat dikenalpasti, dan bagaimana pendidik secara tepat dapat memenuhi keperluan mereka. Ramai penyelidik memahami bahawa anak-anak berbakat akademik secara bersamaan boleh berjuang dengan tugas-tugas akademik di sekolah (misalnya, Baum, Cooper, & Neu, 2001; Baum & Owen, 2004). Asal-usul kepercayaan bahawa pelajar dengan hadiah dan bakat juga boleh memiliki cacat belajar mulai seperempat abad yang lalu dengan kerja seminalis oleh Maker (1977) yang menyarankan suatu daerah belum dieksplorasi dan provokatif kajian tentang penduduk khusus pelajar awalnya disebut sebagai " berbakat cacat. " buku Maker menambah dimensi baru kepada idea bahawa pelajar secara bersamaan dapat memiliki kurnia, bakat, dan cacat, dan konsep perintis nya cacat berbakat, atau anak-anak dua kali-luar biasa, menghasilkan garis penyelidikan yang bertujuan untuk topik ini penting.
Para penyelidik saat ini tahu lebih banyak tentang ciri-ciri dan keperluan pelajar berbakat dengan kesulitan belajar, namun ada perbezaan pendapat tentang bagaimana pelajar boleh secara tepat dikenalpasti (McCoach, Kehle, Bray, & Siegle, 2004, Olenchak, 1994; Reis & Ruban, 2004) . Sebagai contoh, konsep masking dan penggunaan analisis profil telah mencabar, dan kehilangan potensi rumus perbezaan dari reauthorization 2004 dicadangkan Individu Penyandang Cacat Education Act (IDEA) akan mengakibatkan perdebatan tentang alternatif-alternatif yang layak untuk mengenalpasti berbakat / LD pelajar. Wilayah konsensus ada juga yang lain yang memerlukan kajian lebih lanjut. Di sisi positif, banyak pendidik dan profesional percaya pada pentingnya memanfaatkan kekuatan dan kelemahan meminimumkan. Sebagai peningkatan jumlah penyelidik terus membuat hujah yang meyakinkan untuk mengadopsi definisi memperluaskan bakat luar definisi tradisional berasaskan IQ (Gardner, 1993; Renzulli, 1986; Sternberg, 1997), keperluan ada yang lebih kuat untuk meluruskan pandangan yang lebih luas bakat dengan penyediaan perkhidmatan yang sesuai untuk pelajar dengan pelbagai hadiah dan ketidakupayaan belajar.
Secara keseluruhannya pada artikel ini, pengenalan saat ini dan amalan penilaian yang ditelaah dalam kerangka pandangan diperluas bakat dan link ditarik antara pengenalan, penilaian dan pemberian campur tangan yang tepat untuk penduduk pelajar yang unik. Menjanjikan pendekatan untuk menyelesaikan masalah di ruang ini digambarkan dan rangka kerja untuk prosedur pengenalan saat ini dan penilaian yang berkaitan dengan pelajar berbakat dengan ketidakmampuan belajar secara singkat dibahas.
No comments:
Post a Comment