Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Pengenalan dan penilaian pelajar yang berbakat dengan ketidakmampuan belajar


Artikel ini membncangkan tentang permasalah pembelajaran murid pintar cerdas. Lebih banyak diketahui tentang ciri-ciri dan keperluan pelajar berbakat dengan ketidakmampuan belajar hari ini daripada di masa lalu, sebagai pendidik lebih memahami bahawa anak-anak dengan potensi tinggi bersamaan boleh berjuang dengan tugas-tugas akademik di sekolah. Namun, banyak dari pelajar tidak dikenalpasti sebagai perkhidmatan yang memerlukan, dan jika mereka, itu untuk hanya 1 exceptionality. Hal ini tidak adanya pengetahuan tentang konsekuensi dari kebetulan hadiah dan cacat telah mengakibatkan kesalahan pengenalan dan perkhidmatan minimum bagi banyak pelajar. Pada artikel ini, pengenalan saat ini dan amalan penilaian yang dilihat dalam kerangka pandangan diperluas bakat; sambungan dibuat antara pengenalan dan penilaian, dan penyediaan campur tangan yang sesuai. Para penulis berpendapat bahawa sains pertukaran idea dalam bidang ketidakmampuan belajar dan bakat boleh mengaktifkan penyelidik dan pengamal untuk membincangkan cara terbaik untuk menterjemahkan kajian dalam amalan untuk mencari kaedah yang paling tepat untuk mengenalpasti pelajar dengan exceptionalities gan
  Dalam perkembangan terbaru penelitian pada pelajar dengan baik hadiah dan ketidakupayaan belajar (gifted / LD), Baum (2004) meringkaskan soalan besar di bidang pendidikan berbakat selama 30 tahun terakhir. Ini termasuk sama ada pelajar boleh baik berbakat dan belajar cacat, ciri-ciri ini menunjukkan pelajar, bagaimana mereka dapat dengan tepat dikenalpasti, dan bagaimana pendidik secara tepat dapat memenuhi keperluan mereka. Ramai penyelidik memahami bahawa anak-anak berbakat akademik secara bersamaan boleh berjuang dengan tugas-tugas akademik di sekolah (misalnya, Baum, Cooper, & Neu, 2001; Baum & Owen, 2004). Asal-usul kepercayaan bahawa pelajar dengan hadiah dan bakat juga boleh memiliki cacat belajar mulai seperempat abad yang lalu dengan kerja seminalis oleh Maker (1977) yang menyarankan suatu daerah belum dieksplorasi dan provokatif kajian tentang penduduk khusus pelajar awalnya disebut sebagai " berbakat cacat. " buku Maker menambah dimensi baru kepada idea bahawa pelajar secara bersamaan dapat memiliki kurnia, bakat, dan cacat, dan konsep perintis nya cacat berbakat, atau anak-anak dua kali-luar biasa, menghasilkan garis penyelidikan yang bertujuan untuk topik ini penting.
Para penyelidik saat ini tahu lebih banyak tentang ciri-ciri dan keperluan pelajar berbakat dengan kesulitan belajar, namun ada perbezaan pendapat tentang bagaimana pelajar boleh secara tepat dikenalpasti (McCoach, Kehle, Bray, & Siegle, 2004, Olenchak, 1994; Reis & Ruban, 2004) . Sebagai contoh, konsep masking dan penggunaan analisis profil telah mencabar, dan kehilangan potensi rumus perbezaan dari reauthorization 2004 dicadangkan Individu Penyandang Cacat Education Act (IDEA) akan mengakibatkan perdebatan tentang alternatif-alternatif yang layak untuk mengenalpasti berbakat / LD pelajar. Wilayah konsensus ada juga yang lain yang memerlukan kajian lebih lanjut. Di sisi positif, banyak pendidik dan profesional percaya pada pentingnya memanfaatkan kekuatan dan kelemahan meminimumkan. Sebagai peningkatan jumlah penyelidik terus membuat hujah yang meyakinkan untuk mengadopsi definisi memperluaskan bakat luar definisi tradisional berasaskan IQ (Gardner, 1993; Renzulli, 1986; Sternberg, 1997), keperluan ada yang lebih kuat untuk meluruskan pandangan yang lebih luas bakat dengan penyediaan perkhidmatan yang sesuai untuk pelajar dengan pelbagai hadiah dan ketidakupayaan belajar.
 
Secara keseluruhannya pada artikel ini, pengenalan saat ini dan amalan penilaian yang ditelaah dalam kerangka pandangan diperluas bakat dan link ditarik antara pengenalan, penilaian dan pemberian campur tangan yang tepat untuk penduduk pelajar yang unik. Menjanjikan pendekatan untuk menyelesaikan masalah di ruang ini digambarkan dan rangka kerja untuk prosedur pengenalan saat ini dan penilaian yang berkaitan dengan pelajar berbakat dengan ketidakmampuan belajar secara singkat dibahas.
 

No comments:

Post a Comment