Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Pengenalan anak berbakat

2.  Pautan :  http://www.hoagiesgifted.org/identification.htm


Dalam artikel ini membincangkan tentang anak berbakat. Apa itu bakat? Tidak ada definisi universal. Beberapa profesional mendefinisikan "berbakat" sebagai nilai ujian kecerdasan di atas 130, dua atau lebih deviasi standard di atas norma, atau 2.5% atas. Lain-lain define "berbakat" berdasarkan prestasi akademik: anak berbakat bekerja 2 atau lebih tingkatan kelas di atas usia nya. Namun orang lain melihat bakat sebagai prestasi yang luar biasa: bekerja dewasa peringkat sementara kronologi anak. Tapi ini jauh dari definisi saja. Mantan Komisaris AS Pendidikan Sidney P. Marland, Jr, pada tahun 1971 melaporkan Ogos kepada Kongres, menyatakan:
dan berbakat Anak berbakat adalah mereka dikenalpasti oleh orang yang mempunyai kepakaran profesional yang berdasarkan kemampuan luar biasa yang mampu prestasi tinggi. Ini adalah anak-anak yang memerlukan dibezakan program pendidikan dan / atau perkhidmatan di luar yang biasanya disediakan oleh program sekolah reguler dalam rangka mewujudkan sumbangan mereka terhadap diri dan masyarakat.
Sekumpulan profesional dihormati dalam bidang berbakat menyarankan definisi berdasarkan perbezaan anak berbakat dari norma:
"Bakat adalah pembangunan asynchronous yang canggih kemampuan kognitif dan intensitas tinggi bergabung untuk mencipta pengalaman batin dan kesedaran yang secara kualitatif berbeza daripada norma kapasiti. Asynchrony ini meningkatkan intelektual yang lebih tinggi dengan dan. Keunikan berbakat yang membuat mereka sangat terdedah memerlukan pengubahsuaian dalam penjagaan , mengajar dan kaunseling supaya mereka dapat berkembang secara optimal "." Columbus Group, 1991, dikutip oleh Martha Morelock, Januari 1992
Daripada definisi di atas kita boleh dapat gambaran yang jelas tentang anak berbakat. Kita mungkin dapat mengenalpasti anak kita atau pelajar kita.

No comments:

Post a Comment