Artikel ini membincangkan beberapa ciri-ciri anak berbakat. Anak-anak ini cenderung untuk merespon tentang kejadian dengan emosi yang lebih dalam dan intensiti daripada anak rata-rata.Ketika mereka tertarik pada sesuatu yang mereka sering menjadi bergairah tentang hal itu. Mereka ingin membaca tentang dan mencari sebanyak mungkin tentang hal itu.Mereka mempunyai memori yang sangat baik dan dapat mempertahankan maklumat lebih lama dari rata-rata. Ini mungkin menjelaskan kemampuan mereka untuk mengingati butiran, ejaan kata-kata, atau masalah matematik dengan mudah.anak-anak muda bisa menonton televisyen untuk masa yang lebih lama dan duduk diam dan mendengar cerita selama lebih daripada rakan-rakan mereka.Anak-anak ini perlu ditentang. Mereka mempunyai haus akan informasi dan tidak suka mengulangi atau melakukan hal-hal yang sudah tahu.Mereka boleh perfeksionis dan ingin melakukannya dengan baik dalam segala hal. Mereka menyukai hal-hal teratur dan rapi.Anak berbakat sering berbicara pada usia awal dan mempunyai kosa kata yang mengesankan. Mereka belajar membaca lebih cepat daripada kebanyakan, sering sebelumnya.Mereka boleh sensitif terhadap suara, tag pakaian, atau kerutan di kaki. Mereka cerdik dan lebih mampu membaca bahasa tubuh orang dan sering mempunyai rasa yang baik atau humor. Mereka rakus dalam pencarian mereka untuk jawapan, dan cenderung mengajukan banyak soalan dan menikmati membaca buku. Anak-anak ini pemikir metodis, memiliki pendapat yang pasti dan sangat termotivasi. Mereka bekerja dengan baik pada mereka sendiri dan sering lebih memilih syarikat anak yang lebih tua atau orang dewasa.
Untuk mengenalpasti anak-anak berbakat merupakan langkah penting dalam rangka membina cara terbaik untuk melakukan advokasi untuk anak anda di sekolah. Jelas tidak semua anak berbakat akan mempunyai semua ciri-ciri ini berbakat. Masing-masing adalah unik, dan di atas semua mereka adalah anak-anak pertama. Saya sering terkejut dengan jenis soalan anak perempuan saya bertanya. Dia suka mendengar idea saya dan kemudian menawarkan dia pendapat.
Saya mendapati diriku berkata "Aku tidak yakin" atau "Saya tidak tahu" pada lebih dari satu kesempatan.
Bila ada hal yang saya tidak tahu, aku meluangkan masa dengan dia untuk mencari jawapannya. Dia selalu bersemangat untuk mencarinya.Saya mendorong dia kreatif dan imaginasi.
Kita sepatutnya memberi dorongan kepada anak kita supaya ia terus menghasilkan sesuatu yang lebih kreatif dan inovatif supaya idea mereka tidak tersekat oleh budaya dan iklim sesebuah institusi kekeluargaan.
No comments:
Post a Comment