Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Pengaruh kurikulum kurikulum "dumb down" kanak-kanak pintar

3.  Pautan  :    http://giftedkids.about.com/b/2008/11/12/effects-of-dumbed-down-curriculum-on-gifted- kids.htm

Artikel ini membincangkan kebimbangan penulis tentang kesan kurikulum "dumb down". Selama bertahun-tahun, kebimbangan atas yang "dumbing down" dalam kurikulum sekolah telah menjadi lebih kuat dan lebih kuat.
Salah satu kebimbangan Ibubapa anak berbakat miliki tentang penurunan standard akademik ialah bahawa hal itu anak-anak mereka terdedah kepada risiko yang lebih besar yang perlu dihadapi. Anak-anak berbakat biasanya bersedia untuk bekerja lebih maju daripada pasangan usia mereka, Jadi jika kurikulum dipermudahkan, maka anak-anak berbakat akan lebih kurang mencabar daripada mereka apa yang mereka jangkakan.

Malangnya, masalah berjalan bahkan lebih dari itu. Ketika kurikulum yang dipermudahkan, anak-anak berbakat memang mungkin menjadi kurang termotivasi, tetapi pada masa yang sama anak-anak yang akan berbuat baik, tetapi tidak bekerja luar biasa secara lebih baik. Keputusan ini boleh mempunyai kesan pada pengaturcaraan berbakat. Kerana anak-anak lebih dapat cemerlang dalam persekitaran yang mudah, anak-anak ini boleh memenuhi syarat untuk program berbakat sekolah, yang sering didasarkan sebahagian besar pada prestasi pelajar.

Anak-anak, walaupun tidak berbakat, tentu memerlukan lebih dari dipermudahkan kurikulum yang ditawarkan. Namun, mereka tidak akan mendapat manfaat dari program berbakat yang dirancang untuk anak-anak berbakat. Ertinya, mereka akan mengalami kesulitan dengan cepat anak-anak berbakat perlukan. Apa yang kita lihat sekarang ini adalah mempermudah dari kurikulum berbakat. Saya menduga bahawa apa yang dilakukan untuk mengakomodasi anak-anak yang cemerlang di kelas biasa dan perlu sesuatu yang lebih, tapi yang tidak berbakat. Akibatnya, anak-anak berbakat dapat sekali lagi berada dalam program yang tidak memenuhi keperluan akademik mereka. Bukankah lebih indah jika keperluan semua anak dapat dipenuhi.



Oleh demikian kebimbangan ini ada asasnya, dan kita perlu memikirkan suatu kurikulum yang baik untuk semua pihak yang dapat dilaksanakan pada pelajar pintar cerdas ini.

No comments:

Post a Comment