Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Kesesuaian kurikulum pelajar pintar cerdas

2. Pautan  :  http://www.davidsongifted.org/db/Articles_id_10592.aspx

Artikel ini membincangkan tentang kurikulum yang sesuai untuk pelajar pintar cerdas.  Salah satu tujuan dari NCLB (2001) adalah untuk memastikan bahawa semua kanak-kanak mempunyai akses kepada kurikulum yang ketat. Namun, bukan mendorong ketentuan dan pengubahsuaian untuk semua pelajar, termasuk mereka yang dikenalpasti sebagai berbakat dan berbakat, negara sistem akuntabiliti telah mempengaruhi beberapa guru untuk menekankan pelajaran persiapan ujian seragam disampaikan pada kos dibezakan pendekatan kurikulum dan pengajaran (Abrams, Pedulla, & Madaus, 2003; Brown et al, 2006;. Moon, Brighton, & Callahan, 2003) dan memfokuskan usaha mereka pada pelajar yang paling mungkin untuk lulus ujian negara jika Arahan tambahan dan individu yang disediakan (Booher-Jennings, 2005). Tidak diragukan lagi, high pendidikan umum dan kurikulum program berbakat yang berisiko dalam iklim pendidikan yang bersangkutan terutama dengan kompetensi minima.

Walaupun kebimbangan cukup beralasan banyak tentang bagaimana pelbagai kumpulan peserta didik dan akan dipengaruhi oleh ini fokus sempit, perubahan baru-baru ini terhadap piawaian belum kategoris merosakkan untuk kurikulum.
Beberapa ahli telah membangunkan model teladan tentang bagaimana kurikulum yang dibangunkan dapat sesuai dengan standard namun tetap menjaga kesetiaan untuk kajian dan amalan terbaik (misalnya, Erickson, 2002; Wiggins & McTighe, 1998). Walaupun cara yang berlaku untuk mendapatkan dan menafsirkan kemajuan pelajar dan high sekolah masih dipertanyakan, sekolah kabupaten harus mengira beberapa kumpulan pelajar mereka mungkin sebelumnya diabaikan atau mengabaikan meletakkan asas falsafah untuk merombak kurikulum di peringkat tempatan.

Pemimpin Kurikulum berorientasikan pada pendidikan berbakat, kemudian, mempunyai peluang mengkritis untuk mempengaruhi pembangunan kurikulum.
Tujuan artikel ini adalah untuk menunjukkan keselarasan antara apa pendidikan awam dan ahli pendidikan berbakat dan organisasi profesi mengatakan merupakan kurikulum berkualiti tinggi dan untuk menyiasat potensi dari tiga model kurikulum pendidikan berbakat untuk merancang kurikulum yang contoh bagi semua pelajar, termasuk yang yang maju. Dalam erti yang lebih luas, tulisan ini meneliti bagaimana menyiapkan iklim kurikulum yang ada secara keseluruhan adalah untuk merancang kurikulum bagi pelajar berbakat, serta untuk semua pelajar, yang mengikuti standard kualiti yang tinggi dengan menjawab soalan-soalan berikut:
  1. Apa saja penunjuk kurikulum berkualiti tinggi sebagai diartikulasikan oleh ahli kunci kurikulum pendidikan awam dan organisasi dan dengan kunci curriculumexperts pendidikan berbakat dan organisasi, dan apa yang tumpang tindih dan perbezaan ada di antara perspektif kedua-dua kumpulan 'pada kurikulum HighQuality?
  2. Apa potensi dari tiga model kurikulum pendidikan berbakat (iaitu, Model Kurikulum Bersepadu, Multiple Menu Model, Paralel Kurikulum Model) untuk memberikan sumbangan terhadap high kurikulum untuk pendidikan umum maupun untuk memenuhi keperluan peserta didik sangat mampu?
  3. Dalam bidang apa harus pendidikan kurikulum umum dan kurikulum pendidikan berbakat, masing-masing, meningkatkan dalam rangka memenuhi keperluan peserta didik sangat mampu?
Dapatlah kita rumuskan bahawa perspektif dalam kajian ini dipilih kerana kehadiran mereka penting dan pengaruh pada kurikulum dari pendidikan umum dan pendidikan berbakat. Mereka bertujuan untuk menjadi wakil daripada lengkap. Para penyelidik yang mengikuti adalah hasil analisis induktif rencana, kenyataan kedudukan, dokumen-dokumen standard, laporan penelitian, dan model kurikulum teoritis dan praktikal.

No comments:

Post a Comment