Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Mengintegrasikan Seni ke Kurikulum untuk Pelajar Berbakat

4.  Pautan  :  http://www.ericdigests.org/2003-4/gifted-students.html

Artikel ini membincangkan mengintegrasi seni untuk kurikulum pelajar pintar cerdas. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa seni dapat secara signifikan memajukan berfungsi pelajar berbakat 'akademik dan kemampuan kreatif dan kognitif (contohnya, Hetland, 2000; Seeley, 1994; Walders, 2002; dan Willet, 1992). Ini adalah alasan kuat untuk membuat seni ciri penting dari pendidikan berbakat. Goertz (2002) Arahan membayangkan seni sebagai "R keempat" dalam pendidikan dan menunjukkan bagaimana meningkatkan kemahiran pemerhatian, pemikiran abstrak, dan analisis masalah.
Pendidikan di seni adalah ajakan untuk menggunakan kemampuan penalaran seorang seniman. Seniman visualisasi dan menentukan tujuan-tujuan untuk mencari dan mendefinisikan masalah, memilih teknik untuk mengumpul data, kemudian menilai dan menyemak semula penyelesaian masalah dengan imajinasi dalam rangka menciptakan .... seniman, dalam proses kreatif nya, memerlukan quality -order proses pemikiran (hal. 476).

Ketika mengintegrasikan seni ke dalam kurikulum, guru dapat merancang pengalaman yang terikat dengan keperluan yang unik, minat, dan kemampuan pelajar yang berbakat dan mencabar mereka untuk melakukan tugas-tugas yang lebih kompleks dan canggih.
Guru boleh bertanya pada diri sendiri: Apa yang perlu lakukan kegiatan seni saya bertemu? Apa tepatnya yang saya inginkan pelajar berbakat saya untuk belajar dan bagaimana saya tahu bahawa kegiatan ini merangsang pertumbuhan mereka? Kajian yang dijalankan pada Arahan berbeza dan "kurikulum selari" (Heacox, 2002;. Tomlinson et al, 2002) menekankan pentingnya menetapkan tujuan belajar yang jelas sebelum merancang pengalaman belajar alternatif. Berikut ini adalah contoh tujuan pembelajaran dan aktiviti yang mengintegrasikan seni dengan seni bahasa, kajian sosial, dan matematik dan kurikulum sains.

SENI BELAJAR BAHASA SASARAN

Seni dapat menguatkan semua bidang komunikasi lisan dan bertulis dan, untuk pelajar berbakat, memberikan lebih banyak kesempatan untuk berfikir penyelesaian masalah dan analitis kreatif.
Membaca
* Meningkatkan berfikir kritis. Saat membaca cerita, pelajar menggambar, sketsa, atau cat apa pun yang paling jelas bagi mereka. Ini boleh menjadi warna, suasana hati, gambar, simbol, adegan, atau idea. Dalam kumpulan kecil, mereka telah membincangkan karya seni mereka dan pentingnya untuk cerita, dan apa yang mereka fikir akan berlaku pada akhir.
* Merangsang berfikir analitis dan tafsiran imajinatif. Bekerja dengan anak-anak-anak untuk mencipta sebuah teater ruangan keluar sepotong cerita pendek. Minta mereka untuk memilih adegan yang paling penting dan menjelaskan mengapa mereka memilih mereka. mahasiswa Pilih untuk menjadi narator dan orang lain untuk bercakap dan bertindak bahagian-bahagian dari watak.
* Mempertajam kesedaran motivasi dan sudut pandang. Anak-anak memilih konflik, masalah, atau masalah yang diajukan oleh teks dan tahap debat, dengan pelajar yang berbeza andaian peranan aksara yang khusus.
Menulis
* Merangsang idea baru untuk cerita. Menyediakan mangkin visual (contohnya, lukisan, foto) bagi pelajar untuk membayangkan apa yang terjadi sebelum dan selepas adegan digambarkan. Gunakan gambar visual sebagai momen klimaks dari sebuah cerita, ketika selepas klimaks, atau saat sebelum ini.
* Melakukan penelitian investigatif. Anak-anak membaca kisah lukisan yang menghilang dan membayangkan bagaimana detektif mereka-seni-melacaknya. Atau mereka boleh menulis sepotong fiksyen tentang bagaimana mereka menemukan sebuah lukisan dan mengungkap pemalsuan. Apa yang memberi itu pergi?
* Layani pelbagai sudut pandang. Sebagai perpanjangan dari aktiviti sebelum ini, para pelajar boleh menulis fiksyen sejarah dalam perjalanan luar biasa dari Mona Lisa dari istana Raja Louis XIV di Versailles ke rumah kekal di Louvre. (Mereka juga boleh memilih karya seni lain yang terkenal.) Mereka boleh menulis dari sudut pandang lukisan itu, orang-orang yang memilikinya, atau orang-orang yang mencarinya.
* Simpulkan sumber yang berbeza untuk sebuah berita. Menggambar di pelbagai sumber (foto, lukisan, muzik, dan bahan bertulis), anak-anak menulis sketsa, puisi, script, atau esei tentang peristiwa saat ini dilaporkan di akhbar. Anak-anak kemudian menceritakan kisah mereka dari berbagai sudut pandang: Rakan ini individu, guru, ibu atau ayah, saudara perempuan atau saudara, atau anjing keluarga.
* Menganalisis komposisi muzik (misalnya, klasik, rock, folk) dan mencipta sebuah script ringkas yang mengikuti nada, kelajuan, gerakan, dll dari muzik ini. Pelajar memilih sebuah muzik, mendengar instrumen yang berbeza dan unsur-unsur, dan menilai bagaimana muzik boleh perbualan.

SASARAN BELAJAR PELAJARAN SOSIAL

Belajar sejarah, geografi, dan sosial yang lain subjek kajian melalui seni (dan sebaliknya) membolehkan pelajar berbakat untuk menyiasat topik dari sudut pandang ganda dan secara lebih mendalam.
Ketika mereka membuat perwakilan yang jelas tentang peristiwa penting, proses, dan orang-orang, mereka menganalisis, menilai, dan mentafsir fakta dan gambar sebelum mereka. Kegiatan seperti imaginasi gunakan seterusnya dan kemampuan analitis dengan cara baru:

* Menganalisis kehidupan seorang tokoh sejarah terkenal.
Siswa mempelajari potret orang ini, potongan muzik terdiri bagi mereka, cerita-cerita tentang mereka, dan filem yang dibuat untuk menghormati mereka bersama-sama dengan sumber-sumber tekstual. Apa perwakilan visual memberitahu mereka tentang orang ini? Pelajar berpura-pura menjadi tokoh sejarah ini, memilih masalah yang mereka merasa sukai dan menulis ucapan orang ini. Mereka dapat mengekspresikan idea-idea mereka melalui seni rupa, pantomim, atau drama.

* Guna fenomena seni untuk realiti sosial / sejarah.
Pelajar bertindak sebagai wartawan yang melakukan perjalanan kembali pada waktunya untuk menutup peristiwa-peristiwa penting dalam gerakan artistik. Mereka menganalisis fenomena (seperti impresionisme) dan menulis sebuah artikel surat khabar tentang bagaimana fenomena ini merespon keadaan sosial, politik, dan sejarah tertentu. Apa impresionisme memberitahu pelajar tentang waktu ini? Bagaimana teknik dari impresionisme berehat dengan apa yang ada sebelum dan bagaimana ini berkaitan dengan waktu?

* Selidiki dan menganalisis pandangan kontras dari dua sisi masalah, konflik, atau perjuangan.
Pelajar menyemak seni abad ke-19 seniman barat versus bahawa penduduk Afrika dan bergulat dengan keyakinan Eropah di Afrika "primitivisme." Bagaimana penjajah dan terjajah diwakili dan mengapa? Apa yang diceritakan mahasiswa tentang seniman dan dunia mereka? Bagaimana seni dari Afrika terjajah mendedahkan keadaan sosial dan politik? Siswa menulis kertas kedudukan pada tarikh 19 pandangan Eropah abad dari Afrika dan Afrika, seperti yang dilihat melalui seni mereka dan menulis (mereka juga boleh melakukan sebaliknya). Mereka membuat sebuah galeri seni bagi kerja-kerja pelajar yang menggambarkan idea-idea mereka.

ILMU DAN SASARAN BELAJAR MATEMATIK
Sains dan matematik mempunyai hubungan langsung ke seni. Pop seni Roy Liechtenstein berkata, "persepsi  adalah apa seni adalah semua tentang" (Piper 1981, hal 95). Leonardo Da Vinci dipelajari perspektif dan kedalaman dalam melukis, matematik gunaan dan ilmu warna untuk setiap aspek dari karyanya, menjelajahi anatomi, mencari mesin dan desain sketsa untuk teknologi jauh di muka pada masanya. Thomas Locker, seorang seniman kontemporari, telah mengintegrasikan ilmu dan seni dalam format yang direka khusus untuk kelas guru. Nya Sky Tree Portfolio (1995), Cloud Tari (2000), dan Air Tari (1997) mengandungi lukisan indah alam dengan maklumat dan aktiviti yang mendorong pertanyaan ilmiah.

Sains, matematik, dan seni semua menyibukkan diri dengan sifat sejati dari sesuatu.
Apakah hal-hal apa yang mereka tampaknya? Jika seni menggambarkan hal-hal sebagai orang pengalaman mereka atau kerana mereka? Kegiatan-kegiatan berikut menyarankan cara untuk menggabungkan seni dengan matematik dan ilmu pengetahuan sedemikian rupa sehingga siswa berbakat boleh menyemak aplikasi dunia nyata dari konsep asas dan idea-idea (seperti jarak, warna, perspektif, proporsi).

* Guna konsep saintifik untuk masalah dalam seni.
Mintalah pelajar menjelajah subjek sains (seperti cahaya). Tempat lukisan bersama yang tampaknya sangat sesuai untuk subjek ini dan meminta anak-anak untuk membincangkan bagaimana seniman merupakan ilmu cahaya-arah, warna pada waktu yang berbeza sepanjang hari, interaksi dengan air dan warna, dll Siswa boleh memilih beberapa aspek cahaya bahawa kepentingan mereka secara ilmiah dan, seperti seniman, memikirkan cara-cara untuk mewakili ini secara visual melalui lukisan, kolase, atau sketsa.

* Menganalisis sifat bahan dengan menggunakan seni dan fizik sebagai sumber.
Baik menangani ilmu pengetahuan dan seni dengan ilusi-apa tampaknya tapi tidak. Menggunakan seni visual (misalnya, surealis), tarian moden dan sumber-sumber lain, pelajar menuliskan andaian seniman (terutama seniman eksperimental) yang membuat tentang sifat bahan. (Adakah itu selalu dalam gerak Apakah statik? Adakah padat dan boleh ditembus seperti yang muncul??) Selidiki satu atau lebih andaian ini dalam fizik dan menulis esei membenarkan atau mempersoalkan perwakilan artistik.

* Mempertajam persepsi visual dan meningkatkan kemampuan untuk menganggarkan secara tepat.
Seniman sering uji persepsi mereka dengan menganggarkan jarak dan ketinggian. Pelajar boleh menguji persepsi mereka dengan meletakkan kayu ke dalam tanah (sehingga enam inci menunjukkan) pada hari yang cerah dan mengukur panjang bayangan oleh tongkat enam inci. Selanjutnya, mengukur panjang bayangan pohon terdekat. Bagaimana pelajar mengira tinggi pohon dalam inci? Di kaki? Biarkan mereka merancang sistem mereka sendiri untuk mencari tahu ini. Mereka boleh diagram, lukisan menggunakan, foto, dll

KESIMPULAN

Kegiatan dijelaskan di sini membuka pintu untuk jenis baru pengalaman belajar bagi pelajar berbakat.
Mengintegrasikan seni ke dalam kurikulum akademik dan kurikulum akademik ke dalam seni membolehkan anak-anak berbakat untuk membuat penemuan unik dan inovasi. Kerana seni menenggelamkan mereka dalam proses kreatif, mereka dapat melaksanakan penalaran maju dan kemampuan penyelesaian masalah dengan cara baru. Sebagai contoh dahulu menunjukkan, proses ini juga menawarkan peluang yang lebih besar untuk yang berbakat: untuk membawa lebih banyak dari diri mereka sendiri-wawasan mereka sendiri yang unik, kemampuan, dan visi-untuk subjek.

Anak berbakat, banyak dari mereka yang artistik dan / atau kreatif berbakat, bukan penduduk dibuang.
Mereka perlu merasa bahawa bakat mereka dapat mencipta bagi mereka tempat yang unik dan abadi di dunia. Para pelukis muda berbakat, Alexandra Nechita meletakkan dengan baik:
"Kadang-kadang aku begitu tenggelam dalam lukisan saya, saya hanya tempat lain saya membuat alam semesta sendiri bahawa anda boleh melihat sedikit demi sedikit melalui setiap lukisan saya bekerja di .. Dan setiap lukisan saya membuat adalah sebahagian dari diriku akan keluar sedikit demi sedikit untuk anda semua. " (Nechita 1996, hal 80)

No comments:

Post a Comment