Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Sunday, April 3, 2011

Pembinaan Kreativiti Akademik Siswa Berbakat

3.  Pautan 3 :  http://www.kidsource.com/kidsource/content/academic_creativity.html

Dalam artikel ini lebih banyak membincangkan tentang apa itu kreativiti. Jika ditinjau dari segi takrifan kreativiti Akademik ini adalah cara berfikir tentang, belajar, dan menghasilkan maklumat dalam mata pelajaran sekolah seperti sains, matematik, dan sejarah. Beberapa ahli sepakat bahawa definisi yang tepat, tapi ketika kita mengatakan demikian, semua orang mempunyai perasaan yang sama. Ketika kita kreatif, kita menyedari kegembiraan khusus.

Kreatif berfikir dan belajar melibatkan kemampuan seperti penilaian (terutama kemampuan untuk masalah akal, inkonsistensi, dan hilang elemen); pengeluaran berbeza (misalnya, kelancaran, fleksibiliti, originaliti, dan elaborasi), dan redefinisi. pembelajaran Kreatif adalah proses, alami manusia yang sihat yang terjadi ketika orang menjadi penasaran dan bersemangat. Sebaliknya, belajar dengan kuasa menuntut pelajar untuk menggunakan kemahiran berfikir seperti pengakuan, memori, dan penalaran logik - kemampuan yang paling sering dinilai oleh ujian tradisional kecerdasan dan bakat skolastik. Anak-anak lebih suka belajar dengan cara yang kreatif daripada hanya sekadar menghafal maklumat yang diberikan oleh seorang guru atau orang tua. Mereka juga belajar lebih baik dan kadang-kadang lebih cepat.

Tiga pertanyaan menggambarkan perbezaan antara belajar maklumat yang diberikan oleh orang dewasa atau buku dan pembelajaran yang kreatif:
  1. Pada tahun berapa Columbus menemui Amerika? (Jawapan, 1492, memerlukan pengiktirafan dan menghafal maklumat.)
  2. Bagaimana Columbus dan angkasawan yang sama dan berbeza? (Jawapannya memerlukan lebih dari menghafal dan memahami, melainkan menuntut pelajar untuk berfikir tentang apa yang mereka ketahui.)
  3. Misalkan Columbus telah mendarat di California. Bagaimana hidup kita dan sejarah telah berbeza? (Jawapannya memerlukan banyak kemahiran berfikir kreatif termasuk membayangkan, bereksperimen, mencari, menghuraikan, ujian penyelesaian, dan menyampaikan penemuan.)
Anak-anak secara semulajadi ingin tahu. Mereka bertanya-tanya tentang orang-orang dan dunia. Pada saat mereka masuk prasekolah, mereka sudah mempunyai pelbagai kemahiran belajar yang diperolehi melalui soalan, bertanya, mencari, memanipulasi, bereksperimen, dan bermain. Mereka kandungan untuk menonton dari jarak pada awalnya, namun, ini tidak memuaskan keingintahuan mereka. Anak-anak memerlukan peluang untuk melihat lebih dekat, mereka perlu menyentuh, mereka butuh waktu untuk pertemuan kreatif.
Kami menempatkan banyak sekatan pada keinginan anak untuk menerokai dunia. Kami menghalang mereka dengan mengatakan "Curiosity membunuh kucing." Jika kita jujur, kita akan mengakui rasa ingin tahu yang membuat kucing yang baik dan bahawa kucing sangat terampil dalam ujian batas dan menentukan apa yang selamat dan apa yang berbahaya. Ternyata anak-anak, serta kucing, mempunyai kecenderungan menarik untuk menjelajah objek, dan kecenderungan ini sangat tampaknya menjadi asas bagi rasa ingin tahu dan cipta orang dewasa. Bahkan dalam situasi ujian, anak-anak yang paling memanipulasi objek menghasilkan idea-idea yang paling dan jumlah terbesar idea asli.

Sampai anak-anak mencapai usia sekolah, umumnya diandaikan bahawa mereka sangat kreatif, dengan imajinasi hidup, dan bahawa mereka belajar dengan menjelajah, mempertaruhkan, memanipulasi, ujian, dan mengubahsuai idea. Walaupun guru dan pentadbir kadang-kadang percaya bahawa lebih ekonomis untuk belajar dengan kuasa, kajian menunjukkan bahawa banyak perkara (walaupun tidak semua) boleh dipelajari lebih berkesan dan ekonomi dengan cara yang kreatif bukan oleh pihak berkuasa (Torrance, 1977).

Guru sebenarnya boleh menawarkan kurikulum dengan banyak peluang untuk tingkahlaku kreatif. Mereka boleh membuat tugas yang panggilan untuk karya asli, belajar mandiri, memulakan projek, dan eksperimen. Menggunakan bahan kurikulum yang memberikan pengalaman pemanasan progresif, prosedur yang membolehkan satu hal untuk memimpin yang lain, dan aktiviti yang membuat pemikiran kreatif baik yang sah dan bermanfaat memudahkan bagi guru untuk memberikan kesempatan untuk belajar kreatif.
Berikut ini adalah beberapa hal yang orang dewasa yang boleh dilakukan untuk menggalakkan dan memelihara kreativiti:
  • Kita boleh mengajar anak-anak untuk menghargai dan senang dengan usaha kreatif mereka sendiri.
  • Kita boleh menghormati soalan yang tidak biasa anak-anak bertanya.
  • Kita boleh menghormati idea-idea yang tidak biasa anak-anak dan penyelesaian, untuk anak-anak akan melihat banyak hubungan bahawa orang tua dan guru mereka lewatkan.
  • Kita dapat menunjukkan anak-anak bahawa idea-idea mereka mempunyai nilai dengan mendengar idea-idea mereka dan mempertimbangkan mereka. Kita boleh menggalakkan anak untuk menguji idea-idea mereka dengan menggunakan mereka dan menyampaikan kepada orang lain. Kita harus memberi mereka kredit untuk idea-idea mereka.
  • Kami boleh memberikan peluang dan memberikan kredit untuk diri bermula belajar. pengawasan yang terlalu terperinci, pergantungan terlalu banyak pada kurikulum yang ditentukan, kegagalan untuk mengadar belajar yang dihasilkan dari inisiatif sendiri, anak, dan usaha untuk menutup terlalu banyak bahan-bahan tanpa mengganggu peluang untuk refleksi serius dengan usaha tersebut.
  • Kami boleh menyediakan kesempatan bagi anak-anak untuk belajar, berfikir, dan mencari tanpa ancaman penilaian akan. Konstan penilaian, khususnya selama latihan dan pembelajaran awal, membuat anak-anak takut untuk menggunakan cara-cara kreatif untuk belajar. Kita harus menerima kesalahan jujur ​​mereka sebagai sebahagian daripada proses kreatif.
  • Kita boleh membina hubungan kreatif dengan anak-anak-anak - menggalakkan kreativiti di kelas sementara memberikan pedoman yang mencukupi bagi para pelajar.

Secara keseluruhannya kita dapat simpulkan bahawa kreativiti adalah satu aspek yang penting bagi kanak-kanak pintar cerdas kerana ia meransangkan pemikiran kanak-kanak terutamanya pemikiran abstrak.

No comments:

Post a Comment