Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Sunday, April 3, 2011

Mengembangkan Kreativiti pada Anak Berbakat

2.  Pautan  :  http://www.gifted.uconn.edu/nrcgt/hennesse.html
Tujuan utama dari Artikel ini adalah untuk meningkatkan kreativiti pelajar yang berbakat. Penting, terutama peringkat tinggi kecerdasan atau keunggulan lain dari bakat tidak harus meramalkan tingkahlaku kreatif(Stein, 1968; Wallach, 1971). Namun anak-anak berbakat banyak yang mengandungi "bahan" yang diperlukan untuk menjadi penyumbang dewasa sangat kreatif untuk seni dan ilmu. Jika para pelajar berbakat untuk mewujudkan potensi kreatif mereka, perhatian yang khusus harus dibayar kepada promosi dan penyelenggaraan motivasi intrinsik di dalam kelas. Bekerja empirik yang dilakukan oleh penyelidik dilatih dalam psikologi sosial memberitahu kita bahawa ada hubungan langsung antara orientasi motivasi dibawa oleh seorang pelajar tugas dan kemungkinan menjadi kreatif nya di tugas itu, dan persekitaran yang sebahagian besar bentuk yang orientasi motivasi. Bakat boleh dipupuk jika kondisinya tepat untuk interaksi yang tepat untuk mengambil tempat antara individu dan persekitaran. Dan motivasi intrinsik dan kreatifitas berkembang dalam situasi bebas dari kendala ekstrinsik. Tutup perhatian harus dibayar kepada iklim sekolah jika pelajar motivasi, kreativiti, dan bakat khusus untuk dikembangkan. Bahkan, kesan berpengaruh persekitaran kelas pada motivasi dan kreativiti prestasi yang mengejutkan (Amabile, 1996; Hennessey, 2003; Hennesey & Amabile, 1988). Penyelidikan ditinjau yang mendedahkan bahawa kelas khas Amerika penuh dengan pembunuh kepentingan intrinsik dan kreativiti. Penemuan ini sangat relevan dengan ruangan kelas berbakat dan berbakat atau "pull-out" program dimana potensi kreativiti pelajar khususnya tinggi. Hujah yang dibuat bahawa perhatian khusus perlu dibayar terhadap kesan kendala ekstrinsik terhadap motivasi dan prestasi anak-anak berbakat yang berasal dari latar belakang bahasa dan budaya pelbagai dan saran konkrit dibuat seperti bagaimana pembuat dasar, pentadbir, dan guru boleh bekerja sama untuk membuat sekolah inklusif dan suasana kelas yang akan mendorong pembangunan kreativiti dan kegembiraan tentang belajar bagi semua pelajar berbakat.

Secara keseluruhannya boleh disimpulkan bahawa jika pelajar berbakat untuk mewujudkan potensi kreatif mereka, memberi perhatian yang khusus harus dibayar kepada promosi dan penyelenggaraan motivasi intrinsik di dalam kelas, juga ada hubungan langsung antara orientasi motivasi dibawa oleh seorang pelajar tugas dan kemungkinan menjadi kreatif nya di tugas itu, dan persekitaran yang sebahagian besar bentuk-bentuk yang orientasi motivasi. Dalam perhatian khusus harus diberikan pada kesan halangan ekstrinsik terhadap motivasi dan prestasi anak-anak berbakat yang berasal dari latar belakang bahasa dan budaya yang pelbagai dan ketika menawarkan hadiah bagi penyertaan tugas dan bila dalam pertandingan, atau ketika dihadapkan dengan penilaian diharapkan  pelajar melihat bahawa tugas sebagai alat untuk mencapai tujuan, 

No comments:

Post a Comment