Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Sunday, April 3, 2011

Kemahiran berfikir bagi kanak-kanak pintar cerdas

4.  Pautan  :  http://www.brainy-child.com/expert/thinking-skills.shtml

Artikel ini membincangkan tentang kemahiran berfikir bagi anak-anak berbakat. Kemahiran berfikir penting kerana ia dapat menjana idea dan menyelesaikan masalah harian. Untuk anak-anak berbakat, mereka biasanya menggunakan tahap yang lebih tinggi kemahiran berfikir dalam bentuk apapun pembelajaran mereka. Jika mengajar kemahiran ini, mereka mampu berfikir kreatif, menganalisis, mensintesis, melaksanakan dan menilai maklumat. Ajaran menyediakan kemampuan berfikir anak-anak dengan cara mengaitkan pelbagai bidang pengetahuan dan mengembangkan kemahiran yang boleh diterapkan di kurikulum.

Ini mungkin berbeza dari kebanyakan anak yang mungkin berfikir di tahap yang lebih rendah pada taksonomi (misalnya, Taksonomi Bloom yang merupakan model untuk mengkonseptualisasikan kemahiran berfikir peringkat tinggi).
Perbezaan utama adalah bahawa kemampuan untuk melompat ke tahap yang lebih tinggi berfikir lebih cepat untuk anak-anak berbakat.

Untuk menentukan tahap berfikir mereka akan bergantung pada subjek yang diajarkan.
Guru perlu menentukan tahap berfikir untuk / nya itu mahasiswa. Hal ini dapat dilakukan dengan menggunakan, katakanlah, Taksonomi Bloom. Taksonomi Bloom adalah klasifikasi dari kemampuan berfikir dengan enam peringkat yang berbeza, dengan masing-masing tahap berturut-turut meningkat kompleksitas. Tiga peringkat pertama: Knowledge, Pemahaman dan Penerapan sering disebut sebagai berfikir peringkat rendah, sedangkan tiga kedua peringkat: Analisis, Sintesis dan Evaluasi disebut berfikir tahap yang lebih tinggi. Anak berbakat lebih cenderung untuk menggunakan tahap yang lebih tinggi berfikir.

Pengajaran kemahiran berfikir harus dipertingkatkan ketika anak masih sangat muda untuk membentuk kebiasaan fikiran.
Hal ini khususnya penting ketika melihat keperluan prasekolah dan anak-anak di tahun-tahun pertama mereka sekolah. Yang lebih tua satu tumbuh, semakin sukar untuk mengubah cara berfikir seseorang, tetapi tidak mustahil. Tidak ada batasan dalam hal berfikir untuk anak-anak berbakat. Bahkan, ada kegiatan untuk mengembangkan kemahiran berfikir seperti strategi sederhana dari pertanyaan-pertanyaan terbuka untuk sesi brainstorming, maju lebih lanjut untuk kemahiran tertentu seperti perbandingan, klasifikasi. konsep pemetaan, sebab dan akibat, untuk struktur seperti Enam Topi Berpikir, Kreatif Menyelesaikan Masalah, Masa Depan Menyelesaikan Masalah, Taksonomi Bloom dan CORT.

Dengan ini boleh disimpulkan bahawa kemahiran berfikir banyak digunakan oleh para pendidik untuk menentukan kepintaran seseorang kanak-kanak. Ujian IQ test juga banyak mengandungi soalan-soalan yang mengandungi soalan kemahiran berfikir. Dalam dunia sekarang kemahiran berfikir banyak digunakan dalam pelbagai perkara terutama dalam bidang perkomputeraan dan aeroangkasa lepas. 

No comments:

Post a Comment