Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Menyokong pelajar berbakat

2. Pautan :  http://www.gtce.org.uk/tla/rft/gifted0607/

Artikel ini membincangkan tentang sokongan terhadap pelajar berbakat. Kita sebagai ibubapa dan guru perlu menyokong kanak-kanak pintar ini. Sekarang umum diakui bahawa pelajar berbakat dan berbakat terdedah kumpulan seperti pada sekolah sebagai murid dengan keperluan pendidikan khas. Untuk mencapai potensi penuh mereka, anak-anak sangat boleh memerlukan peluang belajar dan mengajar yang sesuai fokus yang dibina pada apa yang mereka tahu dan boleh melakukan yang sudah dan yang menyajikan mereka dengan cabaran baru. Sekolah-sekolah di Inggeris kini diwajibkan untuk menunjukkan pada  yang murid mereka berbakat dan berbakat, dan untuk membuat peruntukan yang sesuai untuk mereka. Untuk melakukan hal ini, sekolah perlu memahami bagaimana mengenalpasti dan menyokong anak-anak sangat mampu, termasuk berprestasi rendah berbakat atau tersembunyi - terutama anak-anak dari latar belakang yang kurang beruntung dan mereka yang Bahasa Inggeris bukan bahasa pertama mereka.

Gagasan 'berbakat dan berbakat' adalah intrinsik bermasalah satu: 'kemampuan' adalah konsep budaya yang dibina, dan pembangunan kapasiti belajar adalah sebuah proses yang dinamik dan sangat plastik yang berlangsung sehingga dewasa awal. Kualiti pendidikan formal yang mereka terima merupakan faktor kunci dalam mengembangkan kecerdasan anak-anak serta keupayaan dan kemampuan. Untuk membantu para guru dan pemimpin sekolah cuba untuk menangani masalah ini, bulan ini kami telah meringkaskan ulasan kajian yang direka untuk memberikan 'analisis dasar dari bukti penyelidikan, amalan yang baik dan inisiatif pada pengajaran yang berkesan dan strategi pembelajaran untuk pendidikan berbakat dan berbakat '.

Ulasan tersebut membincangkan isu-isu yang berkaitan dengan mengenalpasti dan memenuhi keperluan pelajar yang berbakat dan berbakat. Ini menggambarkan dan menganalisis pendekatan yang berbeza untuk pendidikan berbakat dan berbakat ditetapkan untuk dilakukan, daripada menilai keberkesanan pendekatan, walaupun tidak mengenalpasti bukti-bukti yang paling selamat yang berpusat. Penyelidikan dieksplorasi oleh meninjau meliputi berbagai strategi untuk mengajar dan belajar pelajar yang berbakat dan berbakat termasuk: mentoring, perbezaan dan amalan pengelompokan.

Kajian ini mengenalpasti pendekatan yang bekerja, tetapi juga menyoroti isu-isu kunci seperti apakah pelajar berbakat harus disokong di kelas pertama atau khusus. Kami telah memilih sejumlah kajian kes yang memberikan contoh mesej daripada tinjauan, termasuk menggunakan cara yang berbeza untuk mengenalpasti pelajar berbakat dan berbakat, menunjukkan bagaimana sekolah menggunakan pendekatan inklusif untuk memenuhi keperluan pelajar berbakat dan berbakat dan menjelajah strategi-strategi khusus untuk mempercepat pelajar belajar.

Secara rumusannya kita perlu menyokong pelajar berbakat ini supaya mereka lebih bermotivasi dan berjaya dalam membentuk sebuah negara yang maju suatu hari nanti.

No comments:

Post a Comment