Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Masalah tingkah laku anak berbakat

3. Pautan  :    http://www.helium.com/items/1006857-gifted-children-and-behavior-problems

Artikel ini membincangkan permasalahan anak pntar cerdas. Kita sebenarnya tidak boleh membuat anak berbakat walaupun sebahagian besar ibu bapa cuba. Mereka lahir seperti itu, tetapi ibu bapa pun akan bersetuju bahawa itu akan menjadi besar untuk mendengar guru anak mereka berkata, "Hei, saya fikir anak anda berbakat." Namun, ada punggung menarik untuk memiliki seorang anak yang maju dan masalah perilaku boleh menjadi salah satu daripada mereka.Seperti semua anak, anak-anak berbakat yang unik. Boleh jadi anak berbakat khusus anda ini bagus, manis dan damai di sekolah, rumah atau dengan rakan-rakannya dalam persekitaran. Namun, boleh juga bahawa anak berbakat tidak akan menjadi orang yang membuat lurus atau selalu berperilaku tepat. Bisa jadi bahawa tanda pertama dari anak berbakat akan menjadi gelisah, bingung, kelas perilaku yang tidak sesuai guru akan diperhatikan adalah terlalu didengar dan dilihat.
Artikel ini akan membahas mengenalpasti anak berbakat dan apa pengenalan ini dapat dilakukan untuk perkembangan anak perilaku dan emosional, dengan tips tentang cara untuk menyelesaikan masalah perilaku apapun yang mungkin timbul dengan anak-anak berbakat. 

Adakah anak memenuhi syarat sebagai dianggap berbakat?
Definisi ini boleh mengelirukan, kerana apa yang tampaknya menjadi kemampuan berbakat mungkin tidak dilihat sebagai berbakat dalam sistem sekolah umum. Seorang anak mungkin berbakat dalam satu bidang dan mempunyai ketidakmampuan belajar pada orang lain. Itu sebabnya guru dilatih untuk mengenalpasti anak berbakat bahkan dari anak-anak dengan bahasa atau ketidakmampuan belajar .



Perisikan terdiri daripada beberapa aspek yang berbeza kemampuan dan anak boleh berbakat tetapi masih di bawah tahap perkembangan rakan-rakannya di daerah tertentu pembelajaran. Kuncinya adalah apa dan di mana ia melebihi teman-temannya dalam prestasi, kemampuan dan prestasi. Buku ini, menjelaskan "anak berbakat," oleh Ellen Winner, Terdapat tiga ciri-ciri anak-anak berbakat.

1. Hal dewasa sebelum waktunya: Anak mula penguasaan daripada domain beberapa pada usia lebih awal daripada rata-rata dan tampaknya lebih penasaran daripada anak-anak lain.

2. Kemerdekaan: Mereka bekerja dan belajar secara mandiri dan tidak perlu banyak bimbingan dengan arahan. Pada kenyataannya, mereka sangat independen berdasarkan bahawa itu sukar bagi mereka untuk membayar perhatian di kelas.


3. Sebuah kemarahan menguasai konsep: Mereka secara intrinsik termotivasi untuk memahami domain di
    mana mereka menunjukkan hal dewasa sebelum waktunya dan boleh toleran keperluan guru kelas untuk
    tempahan dan rutin.


Ini kombinasi dari suatu kepentingan obsesif di daerah tertentu sepanjang dengan kemampuan untuk belajar dengan mudah di kawasan-kawasan yang mengakibatkan tahap prestasi yang tinggi menunjukkan anak-anak.

Kelakuan masalah dengan anak-anak-anak berbakat dan tips untuk mengatasi mereka:

Anak-anak berbakat sering akademik unggul dan menunjukkan tahap tinggi dan kemahiran sosial. Bahkan, mereka boleh mengadakan perbualan dengan lancar dengan orang dewasa dengan mudah seperti yang mereka lakukan dengan rakan-rakan sebaya mereka. Namun, rakan mereka mungkin mengasingkan anak berbakat kerana dia berbeza. Ini bermakna bahawa anak-anak berbakat, terutama yang yang sangat berbakat, cenderung merasa terpencil secara sosial. Tip yang baik bagi ibu bapa untuk digunakan adalah untuk menyediakan kanak-kanak dengan berbagai kesempatan untuk melakukan apa yang anak-anak rata-rata lakukan. Mintalah anak anda bergabung dengan pasukan bola sepak atau bermain sukan yang lain. Sukan memberikan rasa persaingan sihat di mana anak berbakat tidak perlu bersinar begitu terang. Dia akan belajar seni kerjasama dan persahabatan.

Guru harus memperhatikan interaksi rakan mereka di kelas dan cuba untuk diam-diam melindungi anak berbakat dari komen sinis dan kata-kata menyakitkan seperti, "nerd." Guru boleh menggunakan kemampuan berbakat untuk melakukan les peer. Setiap anak suka diajari oleh seorang rakan dan hasilnya hanya mungkin menjadi satu persahabatan baru.

Ibu bapa perlu berhati-hati untuk tidak memberi begitu banyak perhatian terhadap keperluan anak berbakat yang anda mengabaikan keperluan saudara nya. Sebuah jumlah yang seimbang perhatian dan aktiviti direka di sekitar setiap anak harus memecahkan es antara anak-anak di rumah anda.

Di sekolah, jika anak digunakan untuk perhatian, ia mungkin mengharapkan gurunya untuk lebih memperhatikan dia juga. Anak berbakat cenderung verbal dan mereka akan cuba untuk memonopoli waktu guru jika diberi kesempatan setengah. Mereka menolak untuk bermain dengan anak lain saat rehat dan tetap di samping guru di setiap saat. Ajarkan anak untuk berkongsi perhatian ia mendapat dan menggunakan waktu tenang untuk membaca, tetapi mendorong dia untuk berlari dan bermain dengan anak-anak-anak lain semasa berehat.
 
Cabaran terbesar Ibubapa dan guru adalah untuk memberikan cabaran yang cukup untuk anak berbakat sehingga ia tidak akan bosan. Kenakalan diciptakan dari keperluannya untuk stimulasi aktif dan tangan pada cabaran yang guru mungkin tidak punya waktu untuk menyediakan. Itulah sebabnya mengapa anak berbakat perlu dikenalpasti sehingga mereka boleh menerima perkhidmatan khusus dalam sistem sekolah.
 
Ibubapa dan guru harus mengambil cabaran ini untuk mencabar anak berbakat serius. Terlalu banyak anak-anak berbakat jatuh antara celah-celah dan dilihat hanya sebagai orang-orang, "membuang masa," pelajar yang tidak mendengar atau memperhatikan. Senario lain mungkin bahawa anak diam-diam isolat ke dalam dunia kesengsaraan kesepian. Sangat penting untuk memberikan anak berbakat dengan kegiatan pengayaan dirancang untuk mencabar fikirannya. Kadang-kadang di kelas reguler yang tidak semudah tampaknya, tetapi ketika guru menggunakan kecerdikan mereka, mereka dapat mencipta cara untuk mencabar anak berbakat sambil menanggapi keperluan pelajar rata-rata dia juga. Menciptakan stesen pembelajaran adalah cara yang bagus untuk menangani dengan kepelbagaian dalam ruangan kelas.

  Kita mudah untuk membuat kesalahan dengan melayan anak berbakat seolah-olah ia dewasa. Hanya kerana dia memiliki kemampuan luar biasa di ruang satu atau dua daripada jatuh tempo perkembangan tidak bererti dia lagi emosional dewasa daripada anak yang lain. Sangat penting bagi ibu bapa dan guru untuk menegakkan peraturan yang sama seperti lakukan untuk setiap anak di rumah atau di kelas. Anak berbakat perlu menyesuaikan diri dengan masyarakat seperti semua orang tidak, sehingga diharapkan perilaku yang sesuai. Jangan menuntut lebih dari anak berbakat daripada anda lakukan untuk yang lain. Cabaran anak tanpa mendorong dia untuk melebihi bahkan kemampuan sendiri maju.

Dalam artikel ini dapat disimpulkan bahawa anak berbakat kita mestilah kita perhatikan dan membuat jadual untuk mereka supaya mereka tidak tersasar dari landasan kehidupan mereka. Mereka perlu dilarang untuk perkara yang mengancam keselamatan mereka supaya mereka tahu dan matang dalam kehidupannya.

No comments:

Post a Comment