Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Sunday, April 3, 2011

Meningkatkan kemahiran berfikir secara kritis pada anak

5.  Pautan  :  http://www.dukegiftedletter.com/articles/vol6no4_feature.html

Dalam Dunia sekarang kemahiran berfikir adalah satu aspek yang sangat penting. Dalam artikel ini banyak membincangkan kemahiran befikir secara kritis. Berfikir kritis adalah sebuah kata kunci di kalangan pendidik, tetapi ibu bapa mungkin bertanya-tanya apa artinya. berfikir kritis telah digambarkan sebagai pemikiran bukan linear, terbuka, dan kompleks, yang membolehkan untuk respon ganda, jawapan yang tidak ditentukan, pelbagai perspektif dan interpretasi, dan pengakuan order antara kekacauan. Sering dianggap sebagai setara dengan pemikiran tingkat tinggi, berfikir kritis memerlukan individu untuk terlibat dalam proses-proses yang lebih kompleks, sering berkaitan dengan domain atas Kognitif Taksonomi Bloom (jadual 1): analisis, sintesis, dan penilaian. Cara berfikir seperti ini membantu individu dalam pencarian mereka untuk lebih memahami dan bertanggung jawab, penyelidikan bebas.

Penerapan tahap berfikir yang berbeza boleh berbeza-beza oleh lingkungan. Di kelas pendidikan umum, kegiatan yang paling berlaku dalam julat pengetahuan dan pemahaman dengan sedikit kesempatan untuk berfikir lebih maju. Namun, guru yang berbakat digalakkan untuk tetap lebih rendah tahap berfikir latihan untuk minimum dan untuk desain yang paling kegiatan belajar untuk domain tahap yang lebih tinggi. Jika pelajar berbakat boleh menjadi bosan, kekecewaan, atau tidak termotivasi. Adakah peserta didik berbakat dilayani dalam program berbakat penuh masa, a-sekali seminggu-program pull-out berbakat, atau kelas campuran-kemampuan penuh-masa, guru-guru mereka harus mengubah kurikulum tepat untuk membina kemahiran berfikir kritis.

Mengenalpasti Tugas Berfikir Kritis

Mintalah untuk menjadi sukarelawan di sekolah anak anda sehingga anda dapat mengukur tahap kemahiran berfikir kritis ditanamkan di sana. Dengan menghabiskan beberapa jam di kelas, anda boleh melihat apakah pelajar menghabiskan sebahagian besar masa mereka untuk kegiatan kognitif kurang mencabar, seperti mengingat fakta dan menceritakan kembali cerita secara berturut-turut, atau mengambil bahagian dalam pekerjaan yang lebih maju, termasuk menganalisis bacaan dengan melayari motivasi watak, membandingkan plot cerita untuk persamaan, dan menilai prestasi mereka sendiri di pelbagai bidang kemahiran. Jenis tugas berfikir peringkat tinggi level bisa cepat dikenali dengan cara guru memberikan arah atau mengajukan soalan dengan suara keras. Penunjuk lain dari berfikir kritis dapat dikenalpasti melalui jenis kegiatan di mana guru melibatkan para pelajar. Sebagai contoh:
  • Adakah perbincangan kumpulan yang mendalam yang diberikan selama waktu kelas?
  • Adakah pelajar dilatih untuk pertanyaan proses berfikir mereka dan orang-orang dari rakan sekelas mereka?
  • Adakah pelajar diberikan kesempatan untuk menilai kemajuan mereka secara teratur?
  • Adakah pelajar digalakkan untuk mengajukan soalan secara teratur di kelas?
  • Adakah pelajar yang disediakan dengan panduan untuk membantu mereka mencerminkan pemikiran mereka (seperti Bloom Taxonomy)?
  • Adakah projek-projek kelas melibatkan para pelajar dalam analisis, sintesis, dan penilaian?
  • Adakah pelajar diberi peluang untuk mempertimbangkan pelbagai pendapat dan untuk membenarkan keyakinan mereka sendiri?
Bagi orang tua yang jadual tidak membolehkan mereka untuk melawat kelas selama hari sekolah, melihat sekolah anak-anak mereka dan meminta tugas adalah cara untuk mengenalpasti tahap cabaran yang diharapkan mahasiswa. Lihat Taksonomi Bloom sebagai panduan dan menilai prompt sesuai. Kebanyakan tugas yang diberikan untuk pelajar berbakat (atau, idealnya, yang dipilih oleh mereka) harus dalam julat yang merangkumi analisis, sintesis, dan penilaian.

Penjagaan Berfikir Kritis di Rumah

  Ibubapa juga harus menggalakkan berfikir kritis di rumah. Tanya soalan yang tidak mempunyai jawapan yang benar tunggal, dan meminta mereka santai, daripada menyoal anak anda. Contohnya, jika anak anda adalah pecinta catur dan suka bermain di papan catur atau komputer, anda mungkin ingin membuat pertanyaan berikut:
  • Mengapa anda pikir anda lebih berjaya dalam face-to-face perlawanan catur dalam permainan catur dari elektronik? (Analisa)
  • Jika anda boleh mengembangkan sebuah format baru untuk catur yang akan menarik bagi mereka yang belum menemukan daya tarik nya, apa yang akan terlihat seperti? Mengapa anda memilih ciri-ciri rekabentuk? Bagaimana mereka para pemula intrik? (Sintesis)
Jika anak anda berminat pada isu-isu sosial, kemudian melibatkan dirinya atau perbincangan beliau dalam berfikir tentang mereka. Keperibadian dan minat anak-anak adalah kunci dalam berinteraksi dengan mereka dan mengatasi pemikiran kritis di rumah. Jika berinteraksi dengan suara keras tidak menarik, mengambil laluan tidak langsung dengan mengamati anak anda bermain, dengan orang lain atau sendirian, dan menentukan tahap kerumitan dia menunjukkan selama kegiatan. Menggunakan panduan Bloom, perhatikan jika anak adalah membandingkan atau menilai fungsi mainan (balita dan anak-anak muda), program komputer (anak-anak untuk remaja), atau acara sosial (melalui panggilan telefon atau perbincangan dengan saudara atau teman-teman). Mendengar anak anda dan mengukur bagaimana dia membuat rasa dunia akan membolehkan anda untuk memahami apa kemahiran berfikir kritis menggunakan anak anda dan apakah campur tangan anda diperlukan di rumah untuk melanjutkan tahap nya berfikir.
Orang tua dapat menunjukkan pemikiran kritikal oleh merenungkan keras cara yang paling efisien untuk melakukan kerja-kerja rumah tangga, mengingati pembelian paling ekonomis untuk dibuat di kedai runcit, memantau kemajuan anda mencapai tujuan peribadi anda, atau mendekati isu-isu sosial dalam komuniti anda. Menggambarkan bagaimana anda berfikir dan menyelesaikan masalah adalah cara terbaik bagi anda untuk menanamkan pola pikir yang serupa pada anak-anak anda.

Proses berfikir, serta keunikan kepada setiap individu, harus ditekankan melalui interaksi.
Tujuan utamanya  menggunakan strategi berfikir kritis dalam kehidupan sehari-hari tanpa disuruh dari ibubapa dan guru adalah untu  melatih mereka lebih inovatif dalam pekerjaan mereka. . Pada peringkat tinggi merupakan salah satu kemahiran yang paling berharga bagi Ibubapa  mengasuh  anak-anak mereka supaya dapat mempersiapkan mereka untuk berjaya.

No comments:

Post a Comment