Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Sunday, April 3, 2011

Memahami jenis-jenis kecerdasan ( semua jenis )

1.  Pautan  :  http://www.iguides.org/articles/articles/130/1/Understanding-Everything-about-Intelligence/Page1.html

Artikel ini membincangkan maksud kecerdasan.
 
Kecerdasan - Penjelasan Biologi

  Kecerdasandalam konsep biologi merujuk pada menyambung neuron. Neuron adalah sel otak yang dihubungkan oleh rangkaian ikat disebut sebagai dendrit yang ditemui di dalam otak. Setiap. Orang mempunyai berjuta-juta neuron yang menyimpan maklumat dan mencipta ribuan dan ribuan sambungan ini seluruh proses menyimpan maklumat dan menghubungkan neuron membentuk kecerdasan.

Biologi berbicara, lebih banyak neuron yang disambungkan, maklumat lebih lanjut dan idea-idea yang terbentuk.
Sambungan lebih ada di otak, semakin besar perisikan seseorang.

  Kecerdasan dan Definisi


Sederhananya, kecerdasan adalah kemampuan fikiran untuk memahami dan dari memahami untuk merancang, dengan akal, dan untuk melanjutkan penyelesaian.
Hal ini juga merujuk pada kemampuan untuk memahami konsep-konsep abstrak dan idea-idea dan belajar sesuai. Konsep ini meliputi banyak hal.

Yang Berbeza Konsep kecerdasan

Selama bertahun-tahun, telah ada pemahaman yang berbeza dari kata ini. Orang telah memberikan pelbagai definisi dan teori. Lima teori yang paling diterima meliputi:

1.  Teori umum Kecerdasan ini ialah teori tertua yang dicadangkan oleh Charles Spearman, seorang psikolog dari Inggeris. Ia percaya bahawa ada satu saiz kecerdasan, dan itu adalah kecerdasan umum. Ia mencadangkan ini setelah mengamati bahawa orang yang cenderung mendapatkan nilai tinggi dalam satu ujian sehingga akan mendapatkan skor tinggi pada tes yang lain. Dia percaya bahawa ujian ini mengukur kemampuan khusus seperti kosa kata atau matematik.

2.  Teori mental utama kemampuan
L. Thurstone, seorang psikolog Amerika, mengemukakan bahawa kecerdasan sebenarnya terdiri dari tujuh pelbagai faktor yang meliputi pemahaman verbal dan kelancaran, kemampuan matematik dan penalaran, kelajuan pemahaman, memori, dan visualisasi spasial.

3.  Teori bendalir mengkristal dan kecerdasan
R. Cattell dan J. Horn juga mencadangkan sebuah teori yang mirip dengan teori kecerdasan umum Spearman. Mereka berpendapat bahawa sebenarnya ada dua jenis kecerdasan - cecair dan mengkristal. Kecerdasan cecair terutama dipengaruhi oleh faktor-faktor biologi yang mempengaruhi kemampuan seseorang untuk memahami dan memahami maklumat baru. perisikan mengkristal merujuk kepada pengetahuan, kemahiran yang sebenarnya, dan kemampuan bahawa seseorang sebenarnya memiliki setelah bertahun-tahun belajar dan pengalaman.

4.  Teori kecerdasan ganda dari
Howard Gardner, seorang psikolog dari Harvard mencadangkan satu teori yang serupa dengan kemampuan teori asas Thurstone. Garder percaya perisikan yang terdiri dari kecerdasan ganda yang meliputi linguistik, logik, spasial, muzik, tubuh kinestetik, interpersonal, dan kecerdasan intrapersonal.

5.   Teori kecerdasan
Triarchic R. Sternberg mencadangkan sebuah teori yang memahami kecerdasan sebagai komposisi dari tiga jenis berbeza - kecerdasan analitik, kreatif, dan praktikal. Analitik serupa dengan kecerdasan umum. Hal ini merujuk pada kemampuan seseorang untuk memahami dan alasan. Kreatif perisikan merujuk untuk merujuk kembali ke pengalaman masa lalu dan melaksanakan pengalaman untuk permasalahan yang ada. Praktis perisikan merujuk pada kemampuan seseorang untuk menyesuaikan diri dan berkembang dalam situasi kehidupan sehari-hari.

Kita dapat merumuskan bahawa kecerdasan secara umumnya ada 5 teori. Dengan memahami definisi kecerdasan kita dapat melihat dimana kecerdasan kita sebenarnya. Kita akan memahami murid kita mempunyai kecerdasan yang mana satu.

No comments:

Post a Comment