Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Masalah yang dihadapi kanak-kanak berbakat

5.  Pautan  :    http://www.giftsforlearning.com/problems.htm

Artikel ini membincangkan tentang masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak pintar cerdas. Banyak orang berfikir bahawa kerana anak-anak mereka berbakat cerdas, mereka tidak akan mempunyai masalah. Mereka fikir mereka "memilikinya bakat." Namun, anak berbakat boleh mempunyai banyak masalah dari kesempurnaan untuk berjaya . Tidak semua anak-anak berbakat unggul dalam sekolah. Alasan berbeza-beza, namun penyebab umum adalah kurangnya rangsangan intelektual. Untuk memahami bagaimana anak boleh menjadi berbakat tetapi tidak diiktiraf di sekolah. Banyak orang berbakat yang terkenal tidak diiktiraf sebagai berbakat di masa muda mereka. Lihatlah tokoh terkenal mereka tidak sempurna pada peringkat awalnya.

Ini adalah senarai dari beberapa permasalahan yang mereka dapat mencari.
  1. Perfeksionisme boleh menyebabkan rasa takut kegagalan, pada gilirannya menyebabkan anak berbakat untuk mengelakkan kegagalan dengan menolak untuk bahkan cuba sesuatu (termasuk melakukan tugas pekerjaan rumah!)
  2. Keen pemerhatian, imaginasi, dan kemampuan untuk melihat melampaui yang jelas boleh menyebabkan anak berbakat untuk tampil pemalu, menahan diri dalam situasi baru untuk mempertimbangkan semua implikasi.
  3. Mungkin memerlukan butiran penuh sebelum menjawab soalan atau membantu mangsa, sekali lagi membuat anak berbakat muncul sosial pemalu.
  4. Sensitiviti Intense boleh menyebabkan anak-anak berbakat untuk memuat kritik, atau bahkan kemarahan umum.
  5. Kepekaan dan rasa dikembangkan dengan baik benar dan salah boleh menyebabkan kebimbangan terhadap peperangan, kebuluran kanak-kanak, pencemaran dan ketidakadilan yang lain dan keganasan. Jika mereka kelebihan beban dengan gambar dan perbincangan tentang masalah ini, mereka boleh menjadi tertutup dan ditarik atau bahkan menderita "kemelesetan eksistensial."
  6. pembangunan Asynchronous membolehkan anak-anak berbakat untuk intelektual memahami konsep abstrak tetapi tidak dapat menangani konsep-konsep emosional, yang mengarah ke keprihatinan mendedah tentang kematian, masa depan, jenis kelamin, dan isu-isu seperti yang lain.
  7. Asynchronous pembangunan juga boleh menyebabkan kekecewaan ketika pembangunan fizikal anak berbakat menyebabkan ketidakmampuan untuk menyelesaikan tugas anak tersebut mampu membayangkan intelektual. (Kesempurnaan mungkin memainkan peranan dalam kekecewaan ini juga.)
  8. Asynchronous pembangunan juga menyebabkan seorang anak berbakat untuk dapat menyertai dalam perbualan orang dewasa tentang masalah-masalah seperti pemanasan global atau kelaparan dunia satu minit dan minit seterusnya menangis dan merengek kerana saudara yang mengambil mainan kegemaran.
  9. Advanced kemampuan verbal dan penalaran boleh menyebabkan anak berbakat untuk menjadi argumentatif dan / atau manipulatif. (Orang dewasa sering komen bahawa anak adalah seorang peguam sedikit!) Orang tua dan orang dewasa lain perlu ingat bahawa, walaupun kredit harus diberikan untuk hujah logik dan meyakinkan, anak masih kecil dan memerlukan disiplin yang sesuai, tidak peduli seberapa pintar atau lucu perilaku mungkin kelihatan. Anak-anak yang melihat bahawa mereka dapat memanipulasi orang dewasa dapat merasa sangat tidak selamat.
  10. Advanced kemampuan verbal dan penalaran boleh menyebabkan anak berbakat untuk menjadi manipulatif. (Orang tua dan orang dewasa lain perlu berhati-hati bahawa mereka tidak membiarkan hal ini memanipulasi.)
  11. Advanced kemampuan verbal dan penalaran boleh menyebabkan anak berbakat untuk mencuba memanipulasikan ibubapa dan guru.
  12.   Bebarapa perkataan boleh menyebabkan anak-anak berbakat salah faham, yang boleh membuat mereka merasa rendah diri dan ditolak. (Inilah salah satu alasan anak-anak berbakat lebih suka berada di sekitar anak yang lebih tua dan orang dewasa.)
  13. Hampir semua sifat mereka boleh membuat mereka merasa "berbeza," bahkan pada usia yang sangat awal. Ini penting, kerana itu, untuk mendapatkan mereka bersama-sama dengan anak-anak-anak seperti mereka dan dengan orang-orang yang memahami mereka. (Ini boleh sukar.)

Dengan ini kita boleh mengetahui masalah pelajar pintar cerdas dan seterusnya dapat memperbaiki pengajaran guru dan ibubapa dapat menolong mereka belajar dan mendalami kehidupan dengan lebih sempurna dan berjaya. Membanteras masalah dari awal adalah sangat penting dalam kehidupan mereka.

No comments:

Post a Comment