Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Kurikulum untuk anak berbakat

1.  Pautan  :  http://www.dukegiftedletter.com/articles/vol7no1_sh.html

Artikel ini membincangkan apakah keperluan ibubapa dalam merealisasikan kurikulum yang baik. Keinginan untuk memberikan cabaran pendidikan yang optimum dan tepat telah mendorong ramai ibubapa untuk mempertimbangkan kurikulum anak-anak berbakat mereka. Namun, pilihan untuk menarik mereka dari ruang kelas tradisional untuk semua atau sebahagian dari hari sekolah adalah mendapatkan populariti secara nasional. Walaupun sedikit maklumat khusus untuk anak-anak berbakat sedia, Pusat Statistik Pendidikan Nasional (NCES) menganggarkan bahawa 1,1 juta anak-anak belajar di rumah pada tahun 2003, tahun terakhir yang datanya sedia. Dari jumlah itu, bukti yang bersifat anekdot menunjukkan bahawa peratusan tumbuh adalah anak-anak berbakat.

Keputusan ini memerlukan komitmen utama dari masa, tenaga, dan sumber daya dan tidak perlu dibuat ringan .
Sedangkan sumber daya untuk persekolahan umum berlimpah, bimbingan untuk anak-anak berbakat sangat jarang. Ibubapa dari anak-anak tersebut hendaklah merancang dan kajian lebih tekun dalam menyesuaikan kurikulum yang sesuai dengan kekuatan individu anak-anak mereka dan kepentingan. Perancangan dan pelaksanaan kurikulum perekolahan untuk anak berbakat boleh membanjiri bahkan ibubapa yang paling terancang, dan pendekatan, berhati-hati bijaksana yang menganggap kedua-dua tujuan pendidikan jangka pendek dan jangka panjang adalah penting untuk kejayaan.

Sebelum menjelajahi kurikulum, ibu bapa perlu menguji sikap mereka sendiri terhadap pendidikan, sekolah, dan bakat.
Langkah pertama ialah untuk mengadar sebagai berikut:
  • falsafah peribadi: pendidikan jauh lebih daripada suatu program kajian atau akumulasi pengetahuan, melainkan sebuah pendekatan sepanjang hidup untuk belajar dan berinteraksi dengan dunia. Ibu bapa perlu memahami idea-idea mereka sendiri tentang pendidikan dan sekolah dan mampu mengartikulasikan apa yang mereka inginkan untuk mendapatkan bagi anak-anak mereka melalui sekolah. Jika motivasi semua kekecewaan-negatif dengan seorang guru, takut kehilangan kawalan persekitaran kanak-kanak, saingan sihat-ibubapa mungkin perlu untuk meninjau kembali alasan mereka untuk persekolahan dan mengambil pendekatan yang lebih positif.
  • anak kekuatan, keperluan, minat, dan gaya belajar: tidak semua kanak-kanak berbakat berbakat dalam semua bidang subjek, dan tidak semua anak-anak berbakat belajar dengan cara yang sama. Jika anak telah mengikuti sekolah umum atau swasta, ujian data yang berkaitan dengan bakat dan prestasi mungkin sedia dan akan kepada dalam perancangan kurikulum. Semakin banyak maklumat ibubapa boleh mengumpul dan menilai secara objektif, semakin baik, namun isyarat besar akan datang dari anak. pemerhatian hati-hati dapat berfungsi sebagai panduan ibubapa terbaik.
  • Jangka panjang pendidikan tujuan-pendek: sementara anak kekuatan dan kepentingan adalah kunci, pendidikan harus memperluaskan, tidak menyekat, peluang. Ibubapa siswa SMA harus mengumpul maklumat tentang bagaimana perguruan tinggi menilai aplikasi dari pelajar belajar di rumah kerana tidak adanya peringkat kelas, IPK, dan skor ujian standard.
  • undang-undang negara seperti berkaitan dengan persekolahan: beberapa negara menghendaki pelajar belajar di rumah untuk mendaftar dan mengambil kursus ujian akhir di ruang yang banyak subjek, yang lain tidak. Maklumat harus terdapat melalui laman web pendidikan kerajaan negara anda.
Tahap selanjutnya adalah menilai dan menyesuaikan kurikulum. Beberapa pilihan yang sedia termasuk: buku teks atau workbook berasaskan program, belajar online, dan dirakam kuliah dan dokumentari. Kebanyakan lulus, berikut beberapa pola lingkup dan urutan yang dianggap layak untuk kawasan subjek tertentu. Di bawah ini adalah bidang utama yang perlu dipertimbangkan ketika memilih kurikulum.
  • kualiti dan kredibiliti maklumat dan cara disajikan. Orang tua harus mencari yang ditulis dengan baik, menarik, berkesan ilustrasi, tata bahasa yang benar bahan teks dengan maklumat disahkan. Diluluskan secara nasional maklumat kurikulum di halaman subjek yang paling terdapat melalui organisasi profesional seperti pusat perkembangan kurikulum.
  • simpulan sukar untuk mengukur secara objektif, tetapi kurangnya ketelitian atau cabaran di sekolah adalah salah satu alasan utama ibubapa mengutip untuk persekolahan anak-anak berbakat mereka.Ibubapa harus mencari bahan-bahan yang berfikir kritis dan divergen untuk diasuh di peringkat semakin kompleks dan yang membolehkan untuk kedua percepatan dan dalam subjek tertentu.
  • pendekatan, idealnya, harus Eklektik dan melengkapi's pembelajaran individual anak gaya. Beberapa pendekatan yang paling berjaya, menurut Karen Morse dari Hoagies 'berbakat Pendidikan Page , termasuk kombinasi dari:
    • pendidikan klasik, yang menekankan alat-alat pembelajaran;
    • belajar gaya hidup, yang melayan pendidikan sebagai bahagian integral dari masyarakat yang diberikan;
    • penguasaan pembelajaran, yang sekuensial dan memberikan maklum balas segera dan
    • pembelajaran bersepadu yang menggabungkan beberapa mata pelajaran dalam format projek atau unit kajian.
  • adaptasi membolehkan orang tua untuk mengintegrasikan pelbagai pengalaman belajar tak terhad ke dalam benang asas yang disediakan oleh kurikulum yang diberikan. Setiap bahan-bahan pelajaran sesuai untuk penemuan dan pembelajaran induktif, alat kunci dalam menguatkan bahan tekstual.
  Ibubapa yang persekolahan anak-anak berbakat mereka harus fleksibel dan inovatif. Sekolah yang berkesan, harus kompleks dan menggabungkan rumah sebagai pusat operasi dari mana orang tua mengajar, membimbing, dan pendidikan mendorong melalui rangkaian mentor, pengurusan, guru , peluang sukarelawan, lawatan lapangan, kumpulan pendidikan sekolah dan berbakat sokongan; awam perpustakaan, muzium, seni, dan rekreasi program, dan bahkan pendaftaran separuh masa di sekolah umum (atau peribadi?) atau program pendaftaran ganda di perguruan tinggi masyarakat setempat, akademi, dan universiti.

Secara keseluruhannya kita perlu mengambil kira bakat anak-anak dan ianya mestilah selaras dengan kurikulum yang hendak kita terapkan supaya lebih lebih fleksibel dan teratur.

No comments:

Post a Comment