Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Masalah sosial dan Emosional anak pintar cerdas

4.  Pautan  :   http://giftedkids.about.com/od/socialemotionalissues/a/gtproblems.htm


Ciri-ciri anak berbakat sering menimbulkan masalah sosial dan emosional yang boleh mempengaruhi perkembangan emosi dan sosial. Untuk memahami anak berbakat anda sepenuhnya, itu idea yang baik untuk melihat bagaimana bakat anak anda boleh mempengaruhi perilaku nya.
  1. Anak berbakat intelektual dapat memahami konsep-konsep abstrak tetapi mungkin tidak dapat menangani konsep-konsep emosional, yang mengarah ke keprihatinan mendedah tentang kematian, masa depan, jenis kelamin, dan isu-isu seperti yang lain.
  2. perkembangan fizikal kanak-kanak berbakat boleh menyebabkan ketidakmampuan untuk menyelesaikan tugas mereka mampu membayangkan intelektual. (Kesempurnaan mungkin memainkan peranan dalam kekecewaan ini juga.)
  3. Seorang anak berbakat mungkin boleh menyertai dalam perbualan orang dewasa tentang masalah-masalah seperti pemanasan global atau kelaparan dunia satu minit dan minit seterusnya menangis dan merengek kerana saudara yang mengambil mainan kegemaran
     
Masalah yang terjadi Dari Kemampuan Verbal
  1. Anak berbakat boleh berhujjah dan  atau manipulatif. (Orang dewasa sering mengulas bahawa tesis anak-anak kecil peguam) Orang tua dan orang dewasa lain perlu ingat bahawa, walaupun kredit harus diberikan untuk hujah logik dan meyakinkan, anak masih kecil dan memerlukan disiplin yang sesuai, tidak peduli seberapa pintar atau lucu yang perilaku mungkin kelihatan. Anak-anak yang melihat bahawa mereka dapat memanipulasi orang dewasa dapat merasa sangat tidak selamat.
  2. Anak berbakat boleh manipulatif. (Orang tua dan orang dewasa lain perlu berhati-hati bahawa mereka tidak mengizinkan manipulasi ini.)
  3. Seorang anak berbakat boleh cuba untuk memanipulasikan ibubapa dan guru.
  4.   Ada juga beberapa perkataan boleh menyebabkan anak-anak berbakat untuk disalahfahami, yang boleh membuat mereka merasa rendah diri dan ditolak. (Inilah salah satu alasan anak-anak berbakat lebih suka berada di sekitar anak yang lebih tua dan orang dewasa.)
Masalah Hasil Dari Kesempurnaan dan Kepekaan Emosional
  1. Perfeksionisme boleh menyebabkan rasa takut kegagalan, pada gilirannya menyebabkan anak berbakat untuk mengelakkan kegagalan dengan menolak untuk bahkan cuba sesuatu (termasuk melakukan tugas pekerjaan rumah!)
  2. Keen pemerhatian, imaginasi, dan kemampuan untuk melihat melampaui yang jelas boleh menyebabkan anak berbakat untuk tampil pemalu, menahan diri dalam situasi baru untuk mempertimbangkan semua implikasi.
  3. Seorang anak berbakat mungkin memerlukan butiran penuh sebelum menjawab soalan atau membantu mangsa, membuat anak muncul sosial pemalu.
  4. sensitiviti Intense boleh menyebabkan anak-anak berbakat untuk memuat kritik, atau bahkan kemarahan umum, sangat peribadi. slights Anak tidak roll off punggung mereka.
  5. Kepekaan dan rasa dikembangkan dengan baik benar dan salah boleh menyebabkan kebimbangan terhadap peperangan, kebuluran kanak-kanak, pencemaran dan ketidakadilan yang lain dan keganasan. Jika mereka kelebihan beban dengan gambar dan perbincangan tentang masalah ini, mereka boleh menjadi tertutup dan ditarik atau bahkan menderita "kemelesetan eksistensial."
Satu Penyelesaian: Membantu anak berbakat Mengatasi Emosi Intense

Hampir semua ciri-ciri dari bakat boleh membuat anak berbakat merasa "berbeza," bahkan pada usia yang sangat awal. Ini penting, kerana itu, untuk mendapatkan mereka bersama-sama dengan anak-anak-anak seperti mereka dan dengan orang-orang yang memahami mereka.
Beberapa penyelesaian  untuk Masalah ini Anak Berbakat
  • Berurusan dengan Asynchronous Pembangunan
  • Bagaimana (Tidak) untuk Bertengkar Dengan Anak Berbakat
  • Membantu anak berbakat Mengatasi Emosi Intense
Lebih Bacaan Tentang Anak Berbakat
  • Ciri-ciri Anak Berbakat
  • Asynchronous Pembangunan
  • Buku-buku tentang anak berbakat 
Dengan beberapa panduan ini kita seharusnya dapat menangani masalah pelajar pintar cerdas supaya mereka merasakan lebih dihargai dan dihormati. Ini menyebankan mereka lebih fokus terhadap pembelajaran mereka.

    1 comment:

    1. maklunat amat berguna bagi saya , terima kasih .pinjam idea !

      ReplyDelete