Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Bakat pada anak usia awal: mencari kerumitan

3.  Pautan  :  http://findarticles.com/p/articles/mi_hb6470/is_2_26/ai_n29069519/?tag=content;col1

Artikel ini menerangkan tentang satu siasatan lebih besar yang telah menjelajah dan mendokumentasikan sifat kompleks dan pelbagai aspek kepintaran dalam awal alam kanak-kanak. Kajian sebelumnya telah menyiasat sejumlah aspek-aspek kecerdikan dalam awal alam kanak-kanak. Ini termasuk kepintaran dalam masa bayi (Harrison, 2000a), memainkan dan kanak-kanak pintar (Harrison & Tegel, 1999), pembangunan gambaran visual (Harrison, 1999a; Harrison 1999b), dan kesedaran rohaniah dalam kanak-kanak berbakat muda (Harrison, 2000b). Dalam usaha untuk lebih baik faham apa Andre menerangkan sebagai "saya fikir agak," fokus untuk kajian kajian tertentu ini ialah pada aspek-aspek kognisi. Berk (2000, p. 221) disarankan kognisi itu merujuk kepada proses-proses dalam dan produk-produk berfikiran. Walaupun terdapat kajian wujud berkaitan dengan perkembangan kognitif kanak-kanak berbakat muda, kemasukan suara kanak-kanak, sebagai mendokumentasikan oleh keluarga-keluarga, adalah kurang kerap.
Banyak tafsiran itu dalam kesusasteraan mencerminkan kepelbagaian pendekatan-pendekatan kepada subjek. Satu kajian semula maklumat baharu (Clark, 1997; Dalzell, 1998; Porter, 1999) disarankan yang kepintaran terus untuk menjadi satu konsep sukar mentakrifkan dengan takrif-takrif baru mencadangkan dan menggunakan dalam bidang itu pendidikan berbakat. Ketika mengiktiraf pentingnya satu definisi jelas, Dalzell (1998) menyatakan yang kepelbagaian takrif-takrif mencerminkan "menghiraukan luas budaya semasa kita"  bahawa dalam komuniti pendidikan berbakat. Kepelbagaian takrif-takrif juga mencerminkan kesan penyelidikan yang berterusan dan mencadangkan pengetahuan itu kepintaran secara berterusan sedang diperhalusi dan dicabar.

No comments:

Post a Comment