Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Bagaimana menentukan kepintaran anak

4.  Pautan :  http://www.helium.com/items/976989-how-to-determine-if-your-toddler-is-gifted

Artikel ini menerangkan terdapat beberapa ibu bapa yang tidak bangga anak mereka adalah seorang yang 'gifted'. Sama ada ia bercakap, berlari, nyanyian atau satu hos anak belajar benda lain belajar lakukan semasa awal kehidupan mereka , ia satu induk luar biasa yang tidak tertarik oleh kematangan anak mereka. Manakala dikagumi oleh kemahiran anak anda adalah kehebatan untuk membuat seorang kanak-kanak berasa yakin, tidak betul menganggap yang anak anda dianugerahkan , dan mengharapkan dia memenuhi jangkaan-jangkaan anda.

Kanak-kanak berkembang pada kadar-kadar tidak sama. Anda boleh melihat ini sebagai  perbandingan diri mereka yang paling tinggi dan mencari dan boleh mengubah dalam satu bulan. Kawasan yang dibangunkan lain bukan berbeza. Seorang kanak-kanak yang menjadi perlahan merasakan dirinya mereka secara tiba-tiba boleh belajar dari rakan mereka. Jadi di tengah semua ketakpastian ini bagaimana boleh anda memberitahu?
Kebanyakan benda berharga tahu adalah apa yang penting bukan sama ada anak anda dianugerahkan, tetapi sama ada anda menyediakan rangsangan sesuai. Sebaliknya, jika seorang kanak-kanak belum lagi mempelajari hurufnya memberi dia mengusik-usik pada satu tahap lebih tinggi tidak mungkin membantu pembangunannya , dan akan lebih berkemungkinan mengecewakan dan melemahkan semangat dia. Semua kanak-kanak harus dirangsang pada tahap baik memaksimumkan pembangunan mereka.

No comments:

Post a Comment