Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Ciri-ciri anak berbakat 2

4.  Pautan  :  http://www.education.com/reference/article/Ref_Characteristics/ 






Artikel ini meimbincangkan tentang ciri anak berbakat , individu berbakat mungkin menunjukkan beberapa ciri-ciri berikut. Perlu diingat bahawa individu-individu berbakat bukanlah kumpulan yang homogen, dan kerana itu, mungkin menunjukkan ciri-ciri ini dalam pelbagai darjah dan intensiti. Hal ini tidak diharapkan bahawa anak berbakat akan menunjukkan semua sifat yang berdaftar tidak pula kehadiran salah satu bukti ciri-ciri yang seorang anak berbakat.

Kemampuan Intelektual Umum

  • Memiliki kepentingan yang berbeza-beza dan menunjukkan rasa ingin tahu, rasa ingin tahu yang kuat; mengajukan soalan-soalan tentang segala sesuatu dan apa-apa; ingin tahu (Clark, 2002; Silverman, 1997-2004, Renzulli, Smith, Putih, Callahan, Hartman, & Westberg, 2002; Bloom, 1982; terman & oden, 1951).
  • Menunjukkan tahap yang tinggi dalam perkembangan bahasa dan kemampuan verbal, mempunyai banyak kosa kata , atau avid reader awal (Clark, 2002; Silverman, 1997-2004; terman & Oden, 1947, Renzulli, Smith, Putih, Callahan, Hartman, & Westberg, 2002 ; Gross, 1993).
  • Memiliki kapasiti yang tidak biasa untuk memproses maklumat (Clark, 2002).
  • Kemampuan untuk berfikir dan memproses maklumat dengan cepat; belajar cepat (Clark, 2002; Silverman, 1997-2004).
  • Komprehensif mensintesis masalah, alasan baik (Clark, 2002; Silverman, 1997-2004; Sternberg, 1986).
  • Semakin tingginya kapasiti untuk mengenali hubungan yang pelbagai dan mengintegrasikan idea-idea di seluruh disiplin ilmu; Alasan berbagai hal, memahami makna, dan membuat persatuan logik. (Renzulli, Smith, Putih, Callahan, Hartman, & Westberg, 2002).
  • Awal penggunaan pembezaan dalam pemprosesan pola berfikir (Clark, 2002).
  • Adalah pemerhati; alert (Silverman 1997-2004, Renzulli, Smith, Putih, Callahan, Hartman, & Westberg, 2002; Rogers, 1986; Witty, 1958).

Kemampuan Akademik Tertentu

  • Mampu menyerap dalam jumlah luar biasa maklumat dengan retentiveness biasa; mempunyai memori yang sangat baik (Clark, 2002; Silverman, 1997-2004).
  • Mampu memahami pelajaran di peringkat lanjutan (Clark, 2002).
  • Mempunyai kemudahan dengan nombor (Silverman 1997-2004; Gottfried, Gottfried, Bathurst, & Guerin, 1994; Hildreth, 1966; Hollingworth, 1931; Robinson, Roedell, & Jackson, 1979; Rogers, 1986)
  • Memiliki penguasaan cepat dan mengingati maklumat faktual; cepat kemampuan belajar (Bloom, 1982; Hollingworth, 1942; terman & Oden, 1947, Renzulli, Smith, Putih, Callahan, Hartman, & Westberg, 2002).
  • Intensiti yang luar biasa; gigih dan tujuan diarahkan; erseverant p kepentingan mereka (Clark, 2002; Silverman, 1997-2004; Renzulli, Smith, Putih, Callahan, Hartman, & Westberg, 2002; Rogers, 1986; Witty,

Secara keseluruhannya ia lebih banyak mengutarakan perbincangan mengenai ciri-ciri kanak pintar yang perlu ada pada seseorang.

No comments:

Post a Comment