Artikel ini berpendapat usia awal pendidikan kanak-kanak pintar menumpukan pada mengenali, mengembangkan, dan memelihara kekuatan dan bakat semua anak usia 3 hingga 8. Pendidik anak pada usia awal dan ahli keluarga memiliki tujuan bersama untuk mengembangkan kapasiti anak-anak dan semangat untuk belajar sangat berpotensi sepenuhnya. Selain itu, kajian menunjukkan bahawa persekitaran yang interaktif dan responsif pada anak usia awal menyokong pertumbuhan kognitif dan afektif dan menetapkan pola pembelajaran yang lebih baik dapat diterus sepanjang kehidupan anak-anak (Clark, 2002; Smutny, 1998). Dengan demikian, kejadian persekitaran belajar menarik di sekolah-sekolah, rumah, dan masyarakat pada anak usia awal dapat meningkatkan peluang pendidikan bagi pelajar dan membantu anak-anak diletakkan di jalan menuju pencapaian akademik.
Artikel ini menerangkan pada peringkat ini, pola perilaku berbakat dan / atau prestasi tahap lanjut dapat dilihat sebagai awal sebagai pra-sekolah, namun pengubahsuaian kelas untuk pelajar berbakat menukar kelajuan, kedalaman, atau lebih kompleks jarang diterapkan di pra-sekolah dan awal -SD kelas (Robinson et al;., 2002 Stainthorp & Hughes, 2004). Jadi pengalaman pendidikan awal anak berbakat banyak memberikan cabaran yang terhad dan menghalang pertumbuhan kognitif mereka daripada mengekspos pendidikan yang lebih luas, persekitaran belajar yang menarik. Masalah ini dapat ditingkatkan antara penduduk secara tradisional pelajar yang berbakat muda termasuk budaya, bahasa, dan etnik pelajar pelbagai, serta anak-anak dari kemiskinan kerana dalam banyak kes sumber tambahan untuk memberikan pengalaman belajar yang diperkaya di rumah dan masyarakat juga terhad (Robinson et al;. Scott & Delgado, 2005). Oleh kerana itu, NAGC percaya bahawa penyediaan menarik, persekitaran belajar responsif di mana 'kepentingan awal pembelajaran, kekuatan, dan kemahiran dikenalpasti, dikembangkan, dan digunakan untuk memandu pengalaman belajar individual menguntungkan semua anak, termasuk anak-anak berbakat muda. NAGC percaya bahawa menyediakan pelbagai pendidikan, kesihatan, dan perkhidmatan sosial ini sangat penting untuk membolehkan anak-anak dari lingkungan tahap ekonomi yang rendah untuk membangunkan dan menunjukkan potensi tinggi.
No comments:
Post a Comment