Kanak-kanak pintar cerdas adalah kanak-kanak yang stabil dari segi kebijaksanaan dan mempunyai kelayakan yang mencukupi dari segi pencapaian IQ Test untuk diiktiraf sebagai kanak-kanak berbakat.Bakat yang dimiliki oleh mereka yang pintar cerdas ini perlulah diperkembangkan supaya ianya tidak dipersia-siakan. Negara memerlukan khidmat serta sumbangan mereka dari segi perkembangan ilmu, penciptaan ilmu dan pembangunan ekonomi untuk mampu bersaing dengan negara-negara lain.

Islamic Widget

Saturday, April 2, 2011

Mengenalpasti Bakat Anak

1.  Pautan : http://www.ri.net/gifted_talented/character.html

Dalam artikel ini memaparkan tokoh matematik semasa ia kecil iaitu seperti
1.  Einstein berumur empat tahun sebelum ia boleh bercakap dan tujuh sebelum dia boleh membaca
2.  Isaac Newton berprestasi buruk di sekolah dasar.
3.  Ketika Thomas Edison masih kecil, gurunya mengatakan bahawa dia terlalu bodoh untuk belajar sesuatu.
4.  FWWoolworth mendapat pekerjaan di sebuah kedai barang-barang kering ketika dia 21. Tapi pengusaha 
     itu tidak akan membiarkan dia menunggu pelanggan kerana dia "Tidak punya cukup akal.

5.  "Seorang editor akhbar Walt Disney dipecat kerana dia "Tidak idea bagus"muzik guru Caruso berkata
     kepadanya "Anda tidak boleh menyanyi, anda mempunyai suara sama sekali.

6.  "Leo Tolstoy flunked keluar dari kuliah.Verner Von Braun flunked 9 algebra kelas. 
7.  Admiral Richard E. Byrd telah bersara daripada angkatan laut, seperti, "tidak layak untuk perkhidmatan"
     Sampai dia terbang di atas kedua-dua kutub.

8.  Louis Pasteur dinilai sebagai biasa-biasa saja dalam kimia ketika ia menghadiri Royal CollegeAbraham
     Lincoln.

 Dalam kita Mengenali Ciri-ciri Anak Berbakat terdapat tiga jenis ciri-ciri anak-anak berbakat: umum perilaku, pembelajaran, dan ciri-ciri kreatif.
 
Ciri-ciri Perilaku Umum  :
perilaku anak-anak berbakat berbeza daripada rakan-rakan usia mereka dengan cara yang berikut:

  • Banyak anak-anak berbakat belajar membaca awal, dengan pemahaman yang lebih baik dari nuansa bahasa. Sebanyak separuh penduduk berbakat dan berbakat telah belajar membaca sebelum masuk sekolah.

  • Anak berbakat sering membaca secara meluas, cepat, dan mendedah dan mempunyai kosa kata yang besar.

  • Anak berbakat sering belajar kemahiran asas yang lebih baik, lebih cepat, dan dengan amalan kurang.

  • Mereka lebih mampu membina dan mengendalikan abstraksi.

  • Mereka sering mengambil dan menafsirkan isyarat-isyarat nonverbal, dan dapat menarik kesimpulan bahawa anak-anak lain perlu memiliki dibilang bagi mereka.

  • Mereka memakan masa kurang untuk diberikan, mencari "bagaimana" dan "mengapa."

  • Mereka boleh bekerja secara bebas pada usia lebih awal dan boleh menumpukan perhatian untuk masa yang lama.

  • kepentingan mereka baik liar Eklektik dan sangat terfokus.

  • Mereka sering mempunyai tenaga yang tampaknya tak terbatas, yang terkadang mengarah ke misdiagnosis hiperaktif.

  • Mereka biasanya memberi respon dan berhubungan baik dengan orang tua, guru, dan orang dewasa yang lain. Mereka mungkin lebih suka syarikat anak yang lebih tua dan orang dewasa dengan rakan-rakan mereka.

  • Mereka ingin belajar hal-hal baru, bersedia untuk menyemak yang tidak biasa, dan sangat ingin tahu.

  • Mereka menangani tugas-tugas dan masalah dalam, secara terancang dengan baik tujuan-diarahkan, dan efisien.

  • Mereka menunjukkan motivasi intrinsik untuk belajar, mencari tahu, atau menjelajahi dan sering sangat gigih. "Saya lebih suka melakukannya sendiri" adalah sikap umum.

  •  Ciri-ciri Pembelajaran
    Anak berbakat adalah pembelajar alami yang sering menunjukkan banyak ciri-ciri ini:

  • Mereka mungkin menunjukkan kekuatan yang tajam pemerhatian dan rasa yang signifikan, mereka mempunyai mata untuk butiran penting.

  • Mereka mungkin banyak membaca sendiri, memilih buku dan majalah yang ditulis untuk anak-anak yang lebih tua daripada mereka.

  • Mereka sering mengambil kesenangan besar dalam aktiviti intelektual.

  • Mereka mempunyai kekuatan yang dikembangkan dengan baik abstraksi, konseptualisasi, dan sintesis.

  • Mereka langsung melihat hubungan sebab-akibat.

  • Mereka sering memaparkan sikap mempersoalkan dan mencari maklumat untuk kepentingan sendiri sebanyak untuk kegunaannya.

  • Mereka sering skeptis, kritis, dan evaluatif. Mereka cepat ke tempat inkonsistensi.

  • Mereka sering mempunyai gudang besar maklumat mengenai pelbagai topik, yang mereka dapat mengingati dengan cepat.

  • Mereka mudah memahami prinsip-prinsip yang mendasari dan sering boleh membuat generalisasi yang sah tentang kejadian, orang, atau benda.

  • Mereka cepat merasa kesamaan, perbezaan, dan anomali.

  • Mereka sering menyerang bahan rumit dengan memisahkan ke dalam komponen dan menganalisanya sistematik.

  • Ciri-ciri Kreatif
    kemampuan kreatif anak-anak berbakat sering membezakan mereka dari-pasangan usia mereka. Ciri-ciri ini boleh mengambil bentuk sebagai berikut:

  • Anak berbakat adalah pemikir fasih, mampu menghasilkan kemungkinan, konsekuensi, atau idea yang berkaitan.

  • Mereka adalah pemikir yang fleksibel, boleh menggunakan pelbagai alternatif dan pendekatan untuk penyelesaian masalah.

  • Mereka adalah pemikir asal, mencari persatuan baru, tidak biasa, atau yang tidak konvensional dan kombinasi antara item maklumat.

  • Mereka juga boleh melihat hubungan antara objek-objek yang nampaknya tidak berkaitan, idea, atau fakta.

  • Mereka adalah pemikir rumit, menghasilkan langkah-langkah baru, idea, tanggapan, atau hiasan lain untuk situasi, idea asas, atau masalah.

  • Mereka bersedia untuk menghibur kompleksitas dan tampaknya berkembang pada penyelesaian masalah.

  • Mereka adalah guessers baik dan mudah dapat membina hipotesis atau "bagaimana jika" soalan.

  • Mereka sering menyedari impulsif mereka sendiri dan irasionalitas, dan mereka menunjukkan kepekaan emosional.

  • Mereka sangat ingin tahu tentang objek, idea, situasi, atau kejadian.

  • Mereka sering memaparkan main-main intelektual dan suka berfantasi dan membayangkan.

  • Mereka boleh kurang intelek dihambat dari rakan-rakan mereka dalam mengekspresikan pendapat dan idea-idea, dan mereka sering tidak bersetuju penuh semangat dengan kenyataan orang lain.

  • Mereka sensitif terhadap keindahan dan tertarik terhadap nilai-nilai estetika.

  • Adakah kita tahu siapa sangat berbakat?
    Sangat anak-anak berbakat cenderung mereka yang menunjukkan perkembangan asynchronous. Kerana kemampuan kognitif tinggi dan intensitas tinggi mereka pengalaman dan berkaitan dengan dunia dengan cara yang unik. Anak-anak ini sering dijumpai sebagai hasil dari skor sangat tinggi pada ujian IQ individu mencetak, umumnya di atas julat IQ 140. Lain mungkin keajaiban dalam pelbagai bidang seperti matematik, sains, bahasa dan / atau seni. Bagi anak-anak berbakat boleh skor lebih dari 170 IQ.
    Anak berbakat menunjukkan ciri-ciri seperti keperluan ekstrim untuk:
    1. Belajar pada kelajuan yang lebih cepat.
    2. Proses bahan untuk kedalaman yang jauh lebih besar.
    3. Papar luar biasa intensitas tenaga, imaginasi, kecekapan intelektual, sensitiviti, dan emosi yang tidak khas pada penduduk umum.
    Anak dari 160 + adalah sebagai berbeza dari anak 130 IQ sebagai anak yang berbeza dari anak rata-rata kemampuan. Penyelidikan saat ini menunjukkan bahawa mungkin ada insiden yang lebih tinggi dari anak-anak dalam langkah tinggi daripada yang dianggarkan sebelum ini. Kerana ciri-ciri unik mereka, anak-anak ini sangat terdedah. Sangat anak-anak berbakat memerlukan penyokongan khusus kerana sangat sedikit yang telah dilakukan untuk membangunkan kurikulum yang sesuai dan pilihan non-tradisional untuk anak-anak.

    Terdapat Beberapa Mitos Tentang Anak Berbakat
    Anak-anak berbakat seperti krim yang naik ke atas di ruangan kelas:
    Belum tentu. Berbakat Anak-anak boleh mempunyai tersembunyi ketidakmampuan belajar yang masuk belum ditemui kerana mereka boleh dengan mudah mengimbangi mereka pada tahun-tahun awal. Dengan berjalannya waktu meskipun, menjadi sulit dan lebih sukar bagi mereka untuk unggul. Yang boleh menyebabkan masalah perilaku dan depresi.
    Anak-anak berbakat sangat cerdas mereka lakukan baik dengan atau tanpa program khusus:
    Mereka mungkin muncul untuk melakukan dengan baik pada mereka sendiri. Tapi tanpa cabaran yang tepat mereka dapat menjadi bosan dan sukar diatur. Seperti tahun-tahun berlalu mereka mungkin menemui lebih sulit dan keras sebagai pekerjaan tidak menjadi lebih mencabar, kerana mereka tidak pernah menghadapi cabaran sebelumnya.
    Anak Berbakat bererti hal yang sama:
    Sekali lagi, belum tentu. Tidak ada peraturan yang menyatakan bahawa seorang anak yang mampu mencetak gol ke persentil quality sembilan puluh pada pencapaian kumpulan ujian harus dipertimbangkan berbakat. Kita harus ingat bahawa pencapaian ujian seperti Ujian Prestasi Metropolitan "Grade Level Ujian". Anak seperti ini paling jelas Akademik Berbakat. Tapi lebih banyak IQ individu dan keluar dari ujian akademik peringkat harus diberikan sebelum kita dapat mendefinisikan bahawa anak sebagai "Gifted". Pada masa yang sama, tidak ada peraturan yang menyatakan anak dikenalpasti sebagai berbakat harus Mencapai standard yang tinggi di dalam kelas. Jenis stereotaip boleh melakukan dan ireversibel kerosakan yang serius pada kedua-dua kumpulan. SEGALA anak boleh mendapatkan keuntungan dari pengayaan. Anak-anak berbakat akademik boleh mendapatkan keuntungan dari Honors (Grade Level) Kelas. Anak berbakat intelektual memerlukan kurikulum berbeza dan mungkin bahkan sebuah persekitaran yang berbeza.
    Mereka perlu melalui sekolah dengan usia pasangan mereka sendiri:
    Apabila benar bahawa anak perlu bermain dan berinteraksi sosial dengan anak-anak lain usia mereka, mereka tidak perlu belajar dengan mereka. Terutama dalam kes anak yang sangat berbakat yang mungkin mempunyai usia kronologi enam tahun dan usia mental 11 yang telah membaca sejak dua. Untuk menempatkan kanak-kanak itu di kelas membaca dengan yang lain, enam anak berusia tahun yang hanya belajar membaca belaka penyiksaan untuk anak itu.
    Bakat adalah sesuatu yang harus cemburu tentang:
    Ini mungkin mitos paling merosakkan. Lebih sering daripada tidak anak-anak berbakat boleh merasa terpencil dan disalahfahami. Mereka mempunyai selera yang lebih dewasa dalam muzik, pakaian, bahan bacaan dan makanan. Perbezaan-perbezaan ini untuk anak-anak yang lain boleh menyebabkan mereka dijauhi dan bahkan dilecehkan secara lisan atau fizikal oleh anak-anak yang lain. Para ahli di bidang pendidikan berbakat mulai mengatasi insiden yang lebih tinggi ADHD dan Ejaan / tulisan tangan cacat dalam populasi berbakat ayat-ayat yang dalam kedudukan biasa penduduk yang lebih besar banyak

    No comments:

    Post a Comment