Pautan : http://www.davidsongifted.org/db/Articles_id_10220.aspx
Artikel ini menerangkan tentang pelajar berbakat luar biasa mungkin berisiko untuk masalah dalam pembangunan sosial dan emosional. Untuk mengetahui apakah hubungan dipengaruhi oleh jenis dan / atau jumlah bakat, sangat matematik atau secara lisan berbakat 13tahun (top 1 dalam 10.000) berbanding dengan sederhana pelajar berbakat (atas 1 dalam 20) usia yang sama pada saiz populariti dan rakan penerimaan, penyertaan dalam kegiatan kumpulan, dan ciri keperibadian. Para pelajar secara lisan atau secara matematik berbakat juga kontras pada dasar yang sama. Hampir tidak ada perbezaan dalam kegiatan kumpulan atau ciri keperibadian yang ditemui. Dalam peringkat mereka pengaruh persepsi , kumpulan sederhana berbakat melebihi yang sangat berbakat, terutama lisan berbakat, dalam sedang dipertimbangkan olahraga dan popular, dan dalam kedudukan sosial. Para sederhana berbakat juga menilai diri mereka sebagai lebih terbuka, sosial mahir, dan liar. Persepsi pengaruh kedudukan penting dan penerimaan yang lebih tinggi untuk matematik dari lisan berbakat. Dengan demikian, sangat remaja dewasa sebelum waktunya, terutama secara lisan cepat matang, mungkin menghadapi risiko lebih besar untuk mengembangkan masalah dalam hubungan rakan dari pemuda sederhana berbakat.
Generalisasi tentang berbakat boleh mengabaikan beberapa perbezaan yang sangat nyata dalam kumpulan tersebut. Walaupun beberapa kajian telah ditanda secara matematik berbakat kurang ramah dan lebih berasingan dan pendiam daripada rakan-rakan mereka secara lisan berbakat (Payne, Halpin, & Ellefl, 1973; Silverblank, 1973), perbandingan yang paling nikmat matematik berbakat. Secara matematik pelajar berbakat lebih keluar dan ramah, mandiri, spontan, dan sosial dewasa daripada secara lisan pelajar berbakat (D'Heurle, Mellinger, & Haggard, 1959; Ferguson & Maccoby, 1966; Haier & Denham, 1976; Nelson & Maccoby, 1966; Solano, 1983). Siswa dengan kemampuan verbal yang tinggi, sebaliknya, adalah tegang, tegang, kurang banyak bicara, dan lebih ditarik dan tertutup (Cattell, 1945; D'Heurle et al, 1959;. Ferguson & Maccoby, 1966). Perbezaan-perbezaan keperibadian mungkin menjelaskan mengapa pelajar matematik berbakat lebih popular daripada pelajar berbakat secara verbal (Brody & Benbow, 1986).Oleh kerana itu, membandingkan matematik dan secara lisan berbakat dalam hubungan peer dan beberapa dimensi keperibadian.
No comments:
Post a Comment